Friday, August 8, 2008

Weekend Life

Sedar tak sedar.. dah pun masuk bulan Syaaban.. dah masuk pun bulan August.. Hmm cepatnya masa berlalu... Aku ni masih di sini.. Risau gak aku, takut tak ada apa2 perubahan ke arah kebaikan dari hari ke hari walaupun sebesar zarah... Astaghfirullah...

Hmmm.. semalam jugak 080808, anak sedara aku (perempuan) selamat melangsungkan majlis pertunangan dia... Alhamdulillah... klw dah sampai jodoh tu.. elok di percepatkan majlis benda yg baik... tak baik tangguh2 ye adik2 semua.. :D

Wekend kali ni.. klw diikutkan aku & 2 org ofismate kena pi PD.. Kami kena pi advance survey before the actual event next week.. Tapi terpaksa cancel sbb tuntutan keluarga perlu dipenuhi... Sebab minggu ni aku telah dibooked oleh akak aku (Kak Zue)...jadi bodyguard dia & anak perempuan dia this weekend.. abg ipar aku pi kursus kat Port Dickson.. So, aku kena bermalam di umah dia..

Bermula semalam after balik kerja ptg jumaat, aku pi amik Alya Hayani (9tahun) kat umah penjaga dia.. Pastu pickup akak aku kat hujung jalan dan terus balik ke umah akak aku... Malam tu aku bermalam di PJ.. sambil2 tu dapat la aku berbual online melalui skpye dgn akak ipar aku dari Kedah... She is the one & only my sister in law....

Hmm.. bermula pagi ni, aku, KakZue & Alya pi breakfast kat Syed Bistro Kelana Jaya... pastu kitorg pi hantar Alya ke sekolah.. ada mini perkhemahan kat sekolah untuk murid tahun 3.. Pastu kitorg balik umah.. aku macam biasa la.... ada la buat homework (homework??? haha... surfing sebenarnya.. ) sambil2 tu Kak Zue kemas umah apa yg patut...

Selesai semuanya kami ke Puchong, ada barang yg perlu di beli kat sana... antaranya barang2 kiriman dari mak kami ni.... uhuhu... Dah selamat beli dah... Tapi ada lagi barang yg mak aku kirim dari IKEA... entah bila la aku nk cilok pi ke Damansara tu.. Alahai.... mak aku selalu jer tanya nape tak beli lagi bila aku balik ke kampung.. Alamak.. sori yer... bukan selalu jalan ker area situ mak... InsyaAllah aku akan beli before balik kampung cuti sekolah ni... Rasa bersalah la pulak... huhu...

Selalunya kalau aku balik kampung for 2 days weekend, aku banyak spent time kat umah je... Tak pi jalan mane pun.... Kalau Anisa datang, boleh gak melayan dia... Anisa ni anak akak aku yg berusia 3tahun dok kat SgPetani.... Selalunya diorg akan datang ke umah mak aku during weekend... Teringat akak aku citer si Anisa ni klw boring2 dok umah..

"Mama, jom kita pi Sopping?" Ajak Anisa..

Kecik2 lagi dah pandai ajak pi shopping.. ikut perangai mak dia ker? Haha.. Macam2 lagi karenah dia... klw pi kenduri kawin, bukan nk pi makan.. tapi sibuk jer ajak pi tgk pantin (pengantin)..

Hmm.. tapi klw boring2 sgt pun, aku ajak mak pi jln2 umah abang aku kat Tikam Batu, Sg Petani.. leh gak aku pi mengusik anak2 abg aku... hehe.. Terutamanya Nur Maisarah, Ahmad Marwan & Wardah Sofiah...

Oh ya... Nama2 yg disebut disini rupanya adalah nama2 yg aku cadangkan dan diluluskan oleh Badan Penapisan nama2.. (Parent diorg ler.. Haha..) Antara nama cadangan aku - Alya, Maisarah, Anisa, Marwan & Wardah - Pastu parent diorg lah yg edit2 skit.. hehe.. as long as maknanya baik... dan dapat dipanggil dengan mudah with the full name... should be ok.. :-)

Seronok melayan keletah kanak2 bawah umur ni sebenarnya... Dan pada masa yg sama kita boleh la terapkan nilai2 yg baik.. bak kata orang, nak melentur buluh biarlah dari rebungnya..

Penerapan nilai2 yg baik di usia awal dapat menjadi perisai apabila mereka dewasa kelak.. Yang penting pendidikan berlandaskan AlQuran & AsSunnah amat penting sebagai bekalan untuk mereka menghadapi hari2 mendatang apabila dewasa kelak. Ni berdasarkan pengalaman aku yg tak seberapa dan sekadar observation aku secara tidak langsung...

Huhu.. tersasar jauh plak.. dari weekend holiday ker anak2 plak... Hehe...

Ok lah... Moga2 ada perkara2 yg baik dapat di ambil pengajaran.. Dan yang tak elok tu dijadikan sempadan yer :-)

2 comments:

Anonymous said...

ha ekau bila lg nak dapat anak?benda baik elok percepatkan..pasni carik nama anak sendiri pulak.

MizWaR_SuLHaFaT said...

Huhu... garangnye anonymous ni..

Tlg la doa2 jap... kot Allah permudahkan.. :-D