Sunday, August 24, 2008

Just Boring...

This weekend I just spent my time at home.. I'm not going anywhere.... Then I got time to watch TV especially Buletin Utama...(even though I like to watch Bernama TV) The highlighted news was about PRK P44 Permatang Pauh.. I just don't want to comment anything.. But, somehow I just feel uncomfortable about that... What is coming into my mind is..... The story about Khalifah Umar Abdul Aziz...
Kisah Khalifah Umar bin Abd al-Aziz apabila beliau dilantik menjadi khalifah. Beliau seakan terngamam dan begitu hiba. Ketika para pembesar menanti kemunculan setelah dilantik, mereka berbisik menanya anaknya, mengapa ayahnya belum keluar ke khalayak ramai. Katanya: “Ayahku sejak dilantik, beliau terus bersendirian bersolat dan menangis. Apabila ibuku masuk kepadanya, airmatanya bercucuran hingga ke janggutnya.

Apabila ditanya, dia berkata: “Wahai Fatimah! Aku telah dikalungkan urusan umat Muhammad ini yang berbagai bangsa. Maka aku terfikir tentang orang yang fakir, yang lapar, yang sakit lagi derita, orang biasa yang susah, orang yang dizalimi lagi dipaksa, tawanan perang yang dijauh, orang tua yang uzur, orang mempunyai keluarga yang ramai sedangkan wangnya sedikit dan seumpama mereka yang berada di segala tempat dan penjuru negara. Aku tahu tuhanku akan bertanya aku mengenai mereka pada hari kiamat kelak. Aku bimbang alasanku tidak cukup kukuh untuk menjawabnya, lalu aku pun menangis”
(Lihat: Mahmud al-Baji, Muthul ‘Ulya min Qada al-Islam, 144 - sumber DrMaza.com)
Dan ini sedikit dari lirik dari nasyid kumpulan The Zikr - Pemimpin Sejati
Pilihlah pemimpin yang takutkan Allah
Yang minta dibantu menegak kebanaran
Yang minta ditegur kalau ia bersalah
Yang tidak menyebut apa jua jasanya
Yang tidak banyak membuat janji manis
P/s : Tepuk dada.... tepuk Dahi... Lu pikirlah sendiri... Huhu...

No comments: