Thursday, August 21, 2008

Kawan Aku Lagi

Baru2 ni semasa aku kat kampung.. "Kawan Aku" ada berYM dgn aku.. Alhamdulillah, dia dapat kerja baru di tempat yg lebih baik.. Ada beberapa perkara yg aku ingin kongsi di sini... Pertamanya as a reminder to me... Second, to share with others... mudah2an.. ada kebaikan yg dapat kita ambil 'ibrah darinya..

Kemungkinan kadang2 kita terlepas pandang atau buat2 tak nampak.... termasuk diri aku sendiri... Yang paling aku takut apabila terbaca hadis di bawah..

Dari Usamah bin Zaid r.a bahawa ia pernah mendengar Nabi SAW bersabda:
“Pada hari kiamat kelak seseorang itu akan dicampakkan ke dalam neraka, maka keluarlah ususnya dan dia berputar-putar seperti seekor keldai mengelilingi batu kisaran. Para penghuni neraka lainnya pun menghampirinya dan bertanya:” Wahai saudara, mengapa ini semua terjadi? Bukankah saudara adalah orang yang pernah menyuruh kepada-perkara makruf (kebaikan) dan mencegah perkara-perkara yang mungkar (kejahatan)?” Maka ia menjawab: ”Benar, akulah yang pernah menyuruh kamu berbuat makruf dan melarang kamu berbuat kemungkaran, tetapi aku sendiri yang melanggarnya.”

(Hadith Riwayat Bukhari & Muslim)

"Kawan Aku" says: wey mad
SpongeBob says: yo
SpongeBob says: wassup?
SpongeBob says: ada offer letter lebih utk aku ker?
"Kawan Aku" says: tak sangka aku dpt ******** eh mad
"Kawan Aku" says: apa yg kau ajar aku sblm ni
SpongeBob says: tu la.. berkat ko buat istikharah.. Allah permudahkn..
"Kawan Aku" says: betul betul jadi
SpongeBob says: dah senang2 nnt... jgn lupa plak.. Dia dah bg apa yg ko idam2 kan...
"Kawan Aku" says: ha tu la die mad
"Kawan Aku" says: insyaAllah
SpongeBob says: pasni bnyk doa2.. insyaAllah lg senang perjalanan ko..
"Kawan Aku" says: Die byk senangkan aku mad
"Kawan Aku" says: tadi manager tu ckp first time in history
"Kawan Aku" says: org buat interview esok dpt answer
"Kawan Aku" says: terus kluar offer letter
"Kawan Aku" says: tu yg buatkan aku kagum dgn kuasa Die
SpongeBob says: tu la.. aku pun tekejut.. tu keje buat Dia.. mmg Dia dah rancang.. sbb tu ko senang dpt mimpi istikharah tu..
"Kawan Aku" says: tu lah
SpongeBob says: sbb tu before ko dpt ******** Dia bg ko masuk ofis company lama tu dulu.. bg ko kenal nikmat Dia mcmana..
"Kawan Aku" says: first time mad aku rasa chamni
"Kawan Aku" says: mungkin tu la sebab die
"Kawan Aku" says: syukur sgt mad
"Kawan Aku" says: bukan sahaja dpt.. dpt dgn mudah lak tu apa aku doa sebelum ni
"Kawan Aku" says: gi masjid sorang sorang doa sepenuh hati
SpongeBob says: hope pasni ko continue mcm tu... sbg tanda ko syukur & appreciate apa yg Dia bg...
"Kawan Aku" says: insyaAllah mad
"Kawan Aku" says: aku cham dah ada rasa sayang kat Die
"Kawan Aku" says: mcm aku berserah
"Kawan Aku" says: aku usaha ,doa pastu berserah
"Kawan Aku" says: pastu cham aku yakin Die akan jaga aku
"Kawan Aku" says: and seblm ni kan aku mcm ragu ragu
SpongeBob says: tu la.. aku pun tumpang sronok.. mudah2an pasni jalan aku plak senang..
"Kawan Aku" says: insyaAllah mad
SpongeBob says: so pasni jgn ragu2 lg laa... kena yakin tau.. mcm aku ckp sblm ni.. samada cepat atau lambat jer..
SpongeBob says: insyaAllah.. ni sume berkat Hidayah yg Allah nk bg pada org yg betul2 nk cari kebenaran..
"Kawan Aku" says: tu la die and aku rasa lebih tenang
"Kawan Aku" says: pasal aku confident Die jaga aku
SpongeBob says: yup.. itu yg sebaiknya.. kita kena yakin.. mmg Dia yg jaga kita selama ni..
"Kawan Aku" says: takde apa yg mustahil utk Die
SpongeBob says: yup.. betul... if Dia nk bagi sesuatu tu.. Dia mampu arrange mcmana sekali pun.. wlwpun kita tak pernah terpikir camtu..
SpongeBob says: sama mcm kes ko ni la..
"Kawan Aku" says: semayang syukur terus aku
SpongeBob says: alhamdulillah.. atleast kita ingat kat Dia.. wlwpun susah & senang.. sbb hikmah di sebalik tu kita x tau...
"Kawan Aku" says: aku doa supaya die tanamkan sifat keikhlasan aku terhadap Die
"Kawan Aku" says: susah / senang aku sentiasa ingat die
"Kawan Aku" says: semua bende aku dpt selama ni die yg bagi
SpongeBob says: tu la.. cuma kdg2 as human being.. kita lack of confident.. tambah pulak syaitan dok cucuk kita suh pikir bukan2.. putus asa dgn Tuhan sume.. sbb tu kita kena doa supaya ada kkuatan utk overcome ni sume...
"Kawan Aku" says: yup
SpongeBob says: parent ko sure heppy kan?
"Kawan Aku" says: happy
SpongeBob says: diorg nampak tak perubahan ko so far?
"Kawan Aku" says: derang tak tahu aku dah start semayang
SpongeBob says: xper.. yg penting antara ko & Allah ikhlas..
"Kawan Aku" says: ha ah
"Kawan Aku" says: aku diam je
SpongeBob says: cuma if diorg tau sure lg sorg hepy..
"Kawan Aku" says: tu la
SpongeBob says: xpe diam2 jer.. ko kena terus kuat & maintain jer...

Hmm.. mudah2an Allah permudahkan usaha kita sume utk perbaiki diri.. dan tentunya mudah2an Rahmat & Kasih Sayang Allah sentiasa bersama2 kita insyaAllah.... Ameen...

Lirik Munajat oleh Nadamurni...
Tuhan
Kubisikkan kerinduan
Keinsafan
Pengharapan
Tuhan
Kusembahkan pengorbanan
Membuktikan kecintaan
Bisikanku untuk-Mu
Munajatku mohon restu
Semoga cintaku bukan palsu
Pada desiran penuh syahdu
Gelombang lautan rinduku
Munajatku dalam syahdu
Merindui maghfirah-Mu
Mardhiyah-Mu dalam restu
Harapan tulusnya hatiku
Kurindukan pimpinan-Mu
Keagungan-Mu dalam doaku
Kebesaran pada qudrat-Mu
Ia membina ruhaniku
Ujian kepahitan
Di dalam perjuangan
Padanya ada kemanisan
Ketenangan dan kebahagiaan
Padanya syurga idaman
Allahumma Ameen... Faghfir-lana Ya Allah....

1 comment:

Anonymous said...

insya-Allah, semoha kawan tuh terus istiqamah.. :)
-hanin-