Wednesday, August 20, 2008

Good Day & Bad Day

Rabu 20.08.2008

Aku masih lagi di kampung, dan hari ni aku akan bertolak pulang ke KL.. Anyway, it's a good day for me... dari pagi akak2, adik & mak aku sibuk menyediakan bahan2 utk masakan pada hari ni..
Kebetulan, mak aku nak buat bubur asyura hari ni... Alhamdulillah, bahan2 telah siap disediakan... Antaranya santan, gula merah, kacang hijau, kacang tanah, ubi keledek, air dan juga tepung.. aku pun tak sure sangat betul ke tak... hehe... ini pun setakat observation jer.. walaupun boleh dikatakan mak aku buat bubur asyura ni setahun sekali... huhu :D Tapi resepi bubur asyura ni adalah versi utara.... kalau negeri lain, lain resipinya.. klw tak silap aku kat kelantan berempah skit bubur asyura dia....


Bubur asyura tu mak buat kat luar rumah, sambil2 mak dok 'mengacau' tepung & santan di dalam kuali... aku pulak sempat membelah buah kelapa utk diambil airnya... best gak minum air kelapa yg original ni.. buah kelapa ni diambil dari pokok kelapa depan rumah aku...tak yah panjat2... just pusing2 pakai tangan jer.. huhu.....


Hmm.. lama gak nak buat bubur asyura ni... tambahan pula dibuat menggunakan kayu api... baru la original skit!!! Hehe... Aku tak mainkan peranan sangat.. sekadar watak tempelan.. tapi ada gak tolong pape yg patut... hehe.. bab dapur ke dapur ni aku memang tolak tepi... tak tercapai akalku.... haha...
Sementara tunggu bubur siap, dan mak aku tengah 'mengacau'.... makanan tengahari sudah siap... menu hari ni ialah Nasi Ayam!! ada menu tambahan... masak sambal telur burung puyuh... :D... Telur burung puyuh tu diternak secara kecil-kecilan dan sambilan je oleh abang ipar aku... Hmm berselera betul..... Mau 3-4 pinggan gak aku bedal nasi hari ni... Hehe.. ALhamdulillah... rezeki hari ni... tapi melampau gak aku melantak... Haha... Isk3.. jangan lah dicontohi yer..!!

Selepas selesai makan, aku pun menyibukkan diri tolong mak aku apa yg patut... mak aku lum makan lagi sebab dia nak settlekan bubur asyura tu dulu....


Tak lama selepas itu, siap lah bubur asyura tu.... Hmmm. nampak mcm sedap... tapi aku biasa2 jer dgn bubur asyura ni.. sbb tak suka makanan yg manis2... Huhu...

Lepas tu baru mak aku dapat lunch ditemani adik aku... sementara tu, aku siap sedia utk mandi selepas bermandi peluh kat terik matahari td.. Mmg kat utara ni cuaca tgh panas sekarang.....

Krringgg... Krrinngggg... (Haha.... cam tak sama jer dgn bunyi tepon umah aku.. :p)
Aku terus angkat gagang telefon..

"Paksu ke ni? Ni nak bagitau Kak Aida dah bersalin.." Anak sedara aku call rupanya..
"Anak laki ke perempuan?" Tanya aku nak kan kepastian..
"Tah ler.. kami pun lupa nak tanya.. klw ikut scan hari tu.. lelaki" Balas dia..
*Aida : Wife anak sedara aku yg sulung

Hmm... another good news.. Anak sedara aku yg sulung telah pun bergelar bapa... Haha.. Alamak... aku dah jadi atuk le ni?? hahaha..... Tak yah ler panggil Toksu yer.. Cam tak best jer bunyinyer.. Haha.... 'Ala kulli haal... Alhamdulillah.... semuanya selamat.... Then, kitorg pun bersiap sedia utk ke hospital...

Sampai kat hospital, Aida lum lagi ditransfer ke Wad Biasa... Kitorg pun tunggu about sejam lebih... After masuk wad biasa... Aku pun sempat snap 1 keping gambo dia..... Ini dia the First cucu sedara aku.......!! Cam tak percaye jer.... Anyway, Lum ada nama lg... Hehe.....

Dan plan asal utk bertolak ke KL jam 6pm tak menjadi... Dah la kali ni aku kena balik naik bas.. sebab aku tak drive kali ni... So, after balik dr hospital, kitorg pi bus station utk beli tiket.. aku amik tiket 12.00am!! Lepas beli tiket, kitorg singgah utk beli jeruk buah-buahan yg dikirim oleh ofismate.. mcm tu lah selalu... if ada ofismate aku yg tau aku balik penang.. mmg kerap lah diorg kirim jeruk2 tu...

Malam tu mak & adik temankan Izzat (anak sedara aku lagi.. huhu..) utk hantar aku & Kak aku kat Jetty Butterworth (Bus Station)

Khamis 21.08.2008

Tepat jam 12.00am, bas kitorg bertolak...... sepanjang perjalanan, aku tidur sampailah kat Tol Jalan Duta jam 4.00am.... After sampai pudu, kitorg amik teski dr pudu ke umah akak aku kat PJ utk amik kete aku & drive back to my home kat Wangsa Maju sebab aku keje hari ni...... Kena charge RM30... Tak kisah la... dah memang rezeki dia di awal2 pagi tu..... Dan Alhamdulillah aku selamat sampai kat KL ni dgn selamat...

Pastu sampai kat PJ dekat2 kul 5.00am, aku terus start kete dan drive balik ke Wangsa Maju ikut federal highway... selepas saja melalui area PPUM tu, kete aku memberi tanda minyak kereta nak habis... Oh My God!!! Ya Allah.... dah la awal2 pagi ni... Aku terus drive lg... sampailah kat exit ke UM/Bangsar... kete aku tak mampu nak berkata lagi.... maka tersadai lah kete aku kat exit tu awal2 pagi... kepala aku dah buntu... ingatkan dapat rush balik umah & siap2 utk ke ofis pg ni... Hmm.. what a bad day laa...??

Mmg aku ni degil skit... ingatkn minyak tu sempat sampai ke wangsa maju... Ni 2nd time kete aku tersadai tepi jalan.. tak termasuk 2 kali kete aku sempat sampai ke stesen minyak... Amik, Padan Muke Aku!! Aku mmg malas nak isi2 minyak ni... rasa buang masa jer singgah kat stesen minyak.. dah la minyak mahal!!! Oppss... Haha....


After beberapa minit, aku pun teringat nak call UniAsia Breakdown Hotline... operator tu menjawab panggilan dah mencadangkan kepada aku supaya call CarePLUS (....tah betul tah idak term aku pakai ni......)

Then, aku pun call CarePLUS, dah tu pulak operator PLUS tu tanya aku kat kilometer mana... aku cuma cakap kat federal highway, exit ke UM opposite LRT Universiti. Dia suruh aku check dulu kilometer mana... Hmm.. cemana aku nak check.. tak ada apa2 tanda yg menunjukkan aku kat kilometer mana...

Pastu aku call balik UniAsia Breakdown Hotline, ada sorg lagi operator jawab panggilan tu.. then dia tanyakan lokasi aku kat mana... pastu dia akan call aku balik.... After 5 minutes, dia call aku balik, Ida namanya.... Dia cakap mekanik akan datang membawa petrol berharga RM20... aku tak perlu bayar apa2 charge tambahan, cuma bayar duit petrol RM20 shj... Thanks to Ida, for your arrangement...


For about half an hour, mekanik tu sampai.... selepas minyak diisi, aku try start... tapi tak boleh pulak... Ah, sudah!! apa hal plak ni... then mekanik tu mengundurkan kereta aku ke bahagian jalan yg agak landai.. dengan sekali start.. kete aku pun dapat digerakkan enjinnya..

Alhamdulillah.... after bayar RM20.. aku terus balik ke PJ semula.. Oh ya, before mekanik tu sampai, aku dah sms boss aku cakap aku EL... mmg aku tak ada mood nak keja..... so, aku balik PJ, kak aku pi keje pagi tu.. tapi aku?? Haha.. after solat subuh, aku tido & rehatkan badan......

Moral of the story : Jgn jadi macam aku......... Huhu.. tapi best dapat rehat lg hari ni... Tapi sok kat ofis tak tau ler apa masalahnya pulak... Hmmm.. nasib lah badan.....

Mudahan2 Allah permudahkan setiap urusan aku lepas ni.... Ameen...

3 comments:

Anonymous said...

rajin2 la isi minyak mad oiiii...
jgn duk malaih...

mohad said...

salam... saya telah link blog ni..

MizWaR_SuLHaFaT said...

Shasa,

Hehe.. insyaAllah.. pasni serik dah kot. hehe... ya ka??

Ijan,
Ok, no problem...