Monday, March 30, 2009

Mak

Sudah lama aku mengidam nak makan sambal bilis yg mak masak... bukan sambal bilis yg dimakan dgn Nasi lemak yg mak masak 3 minggu lalu.. tapi sambal bilis yg di makan dgn nasi biasa.. minggu lepas pun mak mertua ada buat sambal bilis nasi lemak juga.. tapi aku nak sambal bilis yg mak masak yg pernah aku makan dulu..

Sejak beberapa minggu yg lepas, aku teringin nk makan sambal bilis tu... tapi lum kesampaian sampai skrg.. malam ni, aku balik rumah.. aku tgk ada sambal bilis yg macam aku nak tu kat dapur.. tapi bukan air tangan mak yg masak.. akak aku yg mask.. masih tak sama.. aku masih terbayang2 nak sambal bilis mak.. jangan tanya aku kenapa... mungkin sebab lama mak tak masak sambal bilis tu.. pernah sekali aku singgah kat stesen minyak & beli Roti Bun inti sambal bilis semata2 nak mkn sambal bilis tu..

Bagi setiap anak2 sudah tentu masakan ibu adalah masakan yg paling tak dpt dilupakan hatta jauh mana pun kita merantau.. selain enak & sedap... air tangan mak akan membuatkan anak2 tidak akan pernah melupakan mak masing2.. dan sudah tentu masakan mak memang sedap.. tak pelah.. aku nk puji mak sekali sekala.. but trust me.. IT IS.. mmg mak masak sedap.. Banyak lagi masakan mak yg aku suka tak mampu untuk aku senaraikan.. tapi setakat waktu ini mmg aku teringin nk makan sambal bilis.. belum lg masuk bab mihun goreng mak, mee goreng mak, ketupat rendang, kari ikan, sambal udang, kuih ketayap, kuih lopes, dodol, pulut kacau (wajik), dll.. kan aku dh cakap.. tak tersenarai...

Hal ini mengingatkan aku sewaktu ada di darjah 4 @ 5.. waktu tu.. mak bekalkan nasi bungkus dgn sambal ikan kembung.. waktu aku makan, ada kawan aku yg turut sama makan nasi bungkus tu.. bermula dari seorang dua.. akhirnya aku terpaksa menjadi penjual nasi bungkus secara tak sengaja di atas permintaan dari kawan2... seronok jugak kumpul duit waktu tu.. tiap2 pagi mak akan bungkuskan nasi lemak yg kawan2 pesankan... agak beberapa lama, aku berhenti menjual nasi bungkus..

Bercakap soal masak & makan ni.. teringat jugak waktu aku balik ke kampung, mak akan masakkan nasi & lauk special utk aku yg kuat makan ni.. 2,3,4 pinggan? hmm... jgn terkejut... itulah penangan masakan mak..

Ada satu kali tu, aku bgtau mak nak balik kampung.. last minit aku bgtau maybe tak jadi balik sbb tiket bas belum beli lagi... takut tak sempat... then akak aku yg ada kat kampung bagitahu mak dah siap suruh adik pegi kedai... belikan bihun mentah utk digoreng buat sajian sarapan esoknya utk aku yg baru sampai... alamak, tak sampai hati lah pulak.. sewaktu drive balik keje menuju ke setapak.. aku terus tukar arah haluan mengikut papan tanda jalan ke Ipoh.. singgah isi minyak dan terus drive balik ke Penang...

Itu baru sikit je klw nak diceritakan pengorbanan mak utk anak2nya.. sudah semestinya banyak lagi karenah2 lain yg terpaksa mak layan utk anak2nya yg bermacam ragam ramainya... Dari bab makan pakai dan sebagainya.. Seperti ayah.. mak juga the best tailor yg pernah aku jumpa... walaupun tak banyak, sedikit sebanyak mengalir juga darah tukang jahit dlm diri kami sekeluarga..

Moga mak terus berada dlm rahmat kasih Ilahi, & diberkati hayat umur mak dlm keredhaaanNYA... sudah semestinya Mak akan terus berada di kotak ingatan anak2 mak sampai bila2..walaupun kini aku sudah ada 2 mak...


Mak & Mak

Hmm... tetiba layan jiwang dgn mak plak.. sambal bilis punya pasal.. tak pe la.. tak ada apa yg salah pun.. maybe sebagai peringatan & semangat utk berbakti pada mak... selagi kudratku tidak ke mana-mana..

p/s: kamu semua rindu mak kamu tak?

No comments: