Tuesday, March 10, 2009

Kembali Kepada-Nya

Isnin petang, aku hantar wife ke Pudu.. pastu terus balik ke setapak.. sambil2 tunggu wife inform dh sampai ke belum... aku lelapkan mata kejap.. nk online pun broadband kena blocked.. maybe sbb tak buat payment.. huhu..

Sambil2 baring tu ada sms masuk... ingatkan wife yg sms... rupa2nya
"Salam.ada kbr duka.kwn baik kita Ana vld dah kembali ke rahmatullah td. semoga rohnya dtptkn d kalangan org yg beriman. amin"

Aku tak edit satu perkataan pun dari sms tu.. dan mmg aku terkejut... baru je bertegur sapa dgn dia last week... Noramanah @ Ana meninggal dunia secara mengejut pada 9-Mar-2009 (kira jam 9 mlm di Hospital Ampuan Rahimah, JB) selepas koma sejak hari Ahad... semua kawan2 di pejabat terkejut mendengar pemergian Ana... tapi Allah lebih mengetahui yang terbaik utk Ana (masih muda.. hujung 20-an @ awal 30-an), beliau meninggalkan suami & anaknya yang masih berusia 2 thn lebih..

Selasa pagi, kul 9pg.. aku, En.Othman (Snr Mgr) & Nabil (my ofismate) ke rumah Allah-yarhamah Ana di Sg.Besar.. sampai kat sana terus ke kubur beliau yg telah disemadikan jam 8.00pagi.. kemudian kami berziarah ke rumah emak beliau.. Anaknya yg masih kecil tidak mengetahui mahupun memahami apa yg berlaku... berlari2 bermain2 di dalam rumah.. sesekali datang duduk di atas riba akak ofismate kami...

Kata ibunya.. beliau sempat salam peluk cium dgn adik perempuannya sebelum balik.. yg tak pernah dilakukan beliau sebelum ini... dia juga ada bertanya kepada ibunya.. "Nanti tolong jaga anak, Ana nak pi Haji".. "Tahun ni tak balik raya"

Secara rambangnya, dia MC 4 hari last week sebab demam, pergi check-up di Hosp Sg Buloh tetapi diarahkan pulang kerana tidak dapat dikesan apa penyakitnya.. dan terakhir diberitahu demam panas & dijangkiti virus di bhgian otak..

Hari ni.. di ofis aku tgk kat tmpat dia masih ada barang2 beliau yg ditinggalkan.. semoga Allah merahmati ruh beliau & ditempatkn bersama org beriman & Solehin... Ameen...

"Allahummaghfir-laha wa'afiha wa'fu'anha.."

Sekali lagi.. ini juga merupakan peringatan utk kita yg masih hidup... Ajal tidak mengenal usia... sampai masa kembalilah kita kepadaNya...

Kebetulan masa dpt sms tu.. lagu ni sedang berputar di Ikim.fm... bait ni je yg aku ingat.. lagu oleh Nadamurni (nyanyian semula oleh Rabbani)..

Mana milik kita..
Tidak ada milik kita..

Yang ada hanyalah Allah yang punya..

1 comment:

Anonymous said...

Inna Lillahi wa inna ilaihi raji'un..
teringat arwah kak nora yg pergi tanpa kami duga..dah bersedia kah kite untuk dipanggil bila-bila sahaja..huhu.:(