Thursday, March 12, 2009

Ayah

Tarikh aku menaip entry kali ini adalah 12-03-2009M, merupakan genap 11 tahun ayah pergi meninggalkan kami semua.. menemui Pencipta kita... Allah Rabbul Jalil..

Sekejap je rasa masa berlalu... Mengimbau kejadian di petang khamis 12-03-1998.. Waktu aku sedang duduk berehat di aspura (Asrama Putera SMAI).. anak sedara aku Nasir (yg sebaya dgn aku) dtg menyampaikan perkhabaran kurang baik - ayah jatuh di bilik air.. tanpa buang masa, aku terus mendapatkan izin dr warden & terus balik ke rumah.. waktu sampai di rumah, nampak ramai orang di rumah.. terdetik sesuatu telah berlaku.. tetapi telahan aku salah.. ayah sedang berbaring sambil di urut oleh mak & mak sedara.. Penat/Lelah katanya..

Melihatkan kondisi ayah yang antara sedar dan tidak, aku membantu K.Jiha utk menelefon adik beradik yg lain.. cuma aku, adik, K.Jiha & K.Chaq yg ada di rumah.. selebihnya abg & 4 org kakak berada di KL & Johor..

Melihatkan keadaan ayah yg masih kurang menyenangkan, ayah di bawa ke Hospital Seberang Jaya.. Kira2 2 jam di bilik kecemasan, keadaan ayah masih belum terjawab.. Aku yg berpuasa sunat Khamis hari itu, sempat berbuka dgn air bikarbonat/gas... Kemudian terus menunaikan fardhu Maghrib.. selesai memberi salam.. anak sedara aku, Nasir terus menyampaikan khabar sedih kpd aku.. "PakSu, tok wan dah tak ada"..

Dengan tenang, aku terus melangkahkan kaki ke bilik kecemasan melihat jenazah ayah.. alhamdulillah.. aku dpt mengawal perasaan & terus mengucup dahi ayah.. Kemudian aku dipanggil doktor sebagai waris lelaki yg ada waktu itu utk mengesahkan surat kematian ayah.. dan terlihat tarikh 12-03-1998.. mengingatkan aku kpd tarikh esoknya merupakan hari ulangtahun kelahiran K.Jiha..

Perkhabaran pemergian ayah telah diberitahu K.Jiha, adik & jiran yg masih ada di rumah... Kemudian, kami hanya sempat memberitahu abg ipar di KL & abg ipar di Johor ttg hal ini.. mereka tidak pulang ke Penang memandangkan status ayah ketika itu masih belum diketahui...

Manakala 2 org kakak aku (K.Zue & K.Zakiah) di KL telah bertolak ke Penang menaiki bas pada mlm itu utk melihat keadaan ayah di hospital... mereka belum mengetahui bahawa ayah dah meninggal dunia.. memandangkan terputus hubungan (waktu tu belum ada HP)...

Kak Saniyah pula berada di UM, esoknya ada paper terakhir pengajiannya di UM ... Cuma dia dihubungi oleh jiran aku memberitahu utk terus balik tanpa mengambil peperiksaan itu dan tidak diberitahu ttg pemergian ayah ke rahmatullah... Maka dia pun terus ke Pudu dan bertolak ke Penang menaiki bas berasingan dgn 2 org kakak aku yg tadi..

Dan mereka bertiga, K.Zue, K.Zakiah & K.Saniyah sampai di Butterworth kira2 pada waktu yg sama dlm jam 4 pagi dan pada waktu itu barulah mereka diberitahu bahawa ayah telah kembali ke rahmatullah...

Abang pulak time tu mmg dah terputus hubungan terus.. Cuma nasib menyebelahi, abg terus membawa keluarganya bertolak balik ke Penang utk melihat keadaan ayah.. Dan sewaktu abg sampai di rumah malam itu, melihatkan banyak kerusi memenuhi kawasan rumah & ramai org... barulah abg tahu ayah sudah tiada..

Manakala K.Cik yg berada di Johor pula sudah separuh jalan bertolak ke Penang menaiki bas.. dia kebetulan menghubungi suaminya utk bertanyakan khabar anaknya yg ditinggalkan di Johor... dan waktu itu abg Cik terus memnyampaikan khabar sedih itu dan mengambil beliau utk balik bersama2 ke Penang.. Akhir sekali K.Cik sekeluarga sampai pagi esok hari dlm jam 9.30pg sewaktu jenazah ayah sedang dimandikan.. (waktu tu perjalanan dr Johor ke Penang mengambil masa yg panjang..)

Dan pada pagi jumaat 13-03-1998 kira-kira jam 11.00pagi, ayah telah selamat di semadikan di tanah perkuburan kat kampung aku..

Segala kenangan bersama ayah semestinya tak akan dilupakan.. Ayah seorang yg pemurah, sporting, the best tailor, dan semestinya dia suka bercakap perkara yg baik2 saja..

Inilah tempat persemadian ayah..
Akan aku kunjungi setiap kali selepas solat jumaat di kampung..

Dan sejauh mana kami sayang kat ayah.. Allah lebih sayangkan dia.. Semoga Allah merahmati ayah dan ditempatkan bersama solehin & Mukminin.. Ameen... Alfatihah..

"Allahummaghfir-lahu war-hamhu wa'afiehi wa'fu-'anhu.."

5 comments:

Abu Humairah said...

Amin...

kuizikel said...

al fatehah.. bergenang air mata aku pagi2 jumaat ni baca...

~tuah.rimbun~ said...

my daddy 1/4/08
sat lagi 11 tahun...

Anonymous said...

emm.. rasa sayu betul bila paksu buat entry ni.. paksu x ada gmbr dia ke? aiman x de langsung dlm koleksi pictures aiman... mungkin aiman & adik2 yg atas2 je ingat tokwan... diorg yg bawah2 x sempat rasa nikmat ada tokwan...kesiannya diorg x sempat main senapang bemban yg tokwan selalu buat kt aiman dulu...

MizWaR_SuLHaFaT said...

paksu ada bnyk gambar tokwan.. tapi sumenye hardcopy..

ingat lg aiman dgn senapang bemban tu ya.. :-)

jgn lupa moga tokwan aman bersemadi di 'sana'.. ameen..