Friday, July 11, 2008

Kawan Aku

Tghari td alhamdulillah aku dapat solat Jumaat kat Masjid SAS Shah Alam.. Aku pi dengan ofismate aku naik kete sport aku.. hahaha (sport ker sepot?)... Plan asalnya nk naik Honda dia, tapi ada BMW mana ntah blocking kete dia... kitorg call berkali2 tapi tak angkat call... Harapkan kete je mahal.... tak reti nak pick-up call.. (tetiba hangin plak :p)..


Pastu sampai kat masjid, kitorg lunch kat gerai dlm kawasan masjid tu... masa tgh mkn tu, tetiba kawan aku tanya.. "Ko hafal Quran ker?".... "Taklah... tak habis...haha.." spontan aku jawab.... Pelik gak aku.. sebab dia ni bukan jenis borak2 pasal menda ni.. Pastu dia cakap, dia nk belajar balik baca Quran... (terkejut gak aku dengar.. tapi aku suke dengar dia ckp mcm tu..atleast bagus la klw dia pikir mcm tu).. Then kami terus borak2 pasal pembacaan Al-Quran...


Pastu lepas habis mkn, kitorg terus masuk masjid.. On the way masuk masjid tu, ada phone call masuk.. aku jawab panggilan tu... rupanya mamat BMW yg block kete tadi.. "Sorry.. I was in the meeting just now.. I'm going to remove my car now".. Aku cakap kat dia.. "No point... Saya dah keluar!!!"... tetiba hangin aku datang balik... haha.. pastu dia ckp sorry.. aku pun ok2 jer.... malas nak bising2... baik jugak aku ni rupanya yer... uhuhuh.. :p.

Pastu aku & kawan aku tu terus cari 'pot'... pastu kawan aku cakap.. "Sini tak nampak khatib nanti" (lebih kurang mcm tu maksudnya).. Then kitorg terus move duduk di tengah2 masjid di bawah kubah yang besar dan indah itu... kitorg duduk side by side, senang nk gerak balik nnt...


After solat sunnat tahiyyatul masjid (time tu blum masuk waktu), tetiba kawan aku panggil aku lagi... "ko tau pasal agama semua ker.. pasal sejarah2 nabi sume ker?".... Lagi sekali aku terkejut beruk... "Tak de la semua.. banyak lagi aku taktau.. nape??" Aku tanya dia.. pelik gak aku... Tetiba jer mamat ni tanya macam2 pasal agama ni.. Tak pernah2 dia borak dgn aku pasal2 ni...
Pastu dia ckp dia ada persoalan nk tanya aku.. "Antara Agama & Realiti"... katanya... "Cemana tu??" aku tanya dia nk kan kepastian... Tapi aku dapat rasakan dia very honest bila tanya soalan camtu..

Agak lama dia berfikir, pastu dia jawab "Maksud aku.. cthnya : ada 2 org, si A & B.. si A ni baik & ikut segala perintah Allah.. tapi si B ni.. mmg mcm aku la.. tak buat suruhanAllah sume.. jahat la mcm aku ni... tapi si A tak dapat apa yg dia nak wlwpun dia berdoa.. tapi si B ni dapat... "

Selepas mndengar dgn teliti persoalan dia... aku faham maksud dia.. tapi aku rasa terharu gak bila dia tanya soalan mcm tu kat aku... (dalam fikiran aku... aku terfikir bab Istidraj).. aku ckp kat dia... secara ringkasnya.. kdg2 Allah nk uji tgk sejauhmana kita sabar & redha dgn ujian dia.. dan kdg2 bila Allah kurniakan sesuatu adalah utk "menghancurkan" (maksud kat sini.. Allah tak pandang sesorg tu dah lepas ni... Allah bagi semuanya tetapi tanpa berkat & redha dr Allah).. Aku kata kat dia, klw kita buat sesuatu sebab nak Allah balas... then apabila Allah tak bagi apa yang kita nak.. kita akan stop buat apa yg Allah suruh... secara tak langsung, apa yg kita buat selama ni diragui keihlasan terhadapNYA...semata2 sebab nk Allah bagi apa yg kita nak je..... (ni pendapat aku jer la.. maybe right or wrong....)

Pastu aku cakap aku ada 1 artikel pasal menda2 mcm ni..... "nnt balik ofis aku fwd kat ko.." Katanya lagi.. dulu dia pernah terpesong dengan berfikir manusia tak perlu susah2 doa.. yang penting kita ada aim & self-believe...meaning that kita akan dapat sesuatu sbb usaha kita & bukan dgn bantuan sesiapa.... skrg dia lebih bnyk berfikir pasal menda2 ni..... I told him.. its good for us to think a lot which to seek for good thing or do some evaluation about past & something in our life.. I said that those who convert to become a muslim basically is those who seek for something in his/her life... then Allah will give Hidayah to them... rather than those who never think of anything / something right or wrong...

Kemudian kami stop our conversation sebab Khatib dah amik tempat kat mimbar & bersedia utk menyampaikan khutbah.. Tetapi perbincangan kami tidak terhenti di situ... masa drive balik dari masjid pun dia still borak benda yang sama.. aku cuba explain sebaik mungkin supaya dia tidak ragu2 dgn jawapan aku.. Aku mengharapkan something good will happen to him...

To me its a good thing to hear from him which I never expect of that situation to happen...

Masa kat ofis aku pun cari balik emel2 yg aku recycle.. 1st aku fwd emel istidraj kat dia.. dia prompt aku dgn IM... "sebak aku baca artikel tu.. Istidraj tu mcm aku laa.." dia tulis camtu kat IM... Aku pun terharu dgn apa yg dia ckp.. sedikit sebanyak.. aku kena muhasabah diri aku jugak.... pastu dia IM lg... "ada lg artikel2 lain?..".... pastu aku fwd2 beberapa email berkaitan..

Pastu termasuklah dia tanya aku mcmana nk mulakan doa selepas solat, sbb dia cuma tahu doa dlm bahasa melayu.... apa yg patut dibaca dlm doa.. dia mintak aku translate doa-doa yg aku bg dlm bahasa arab kepada ejaan Rumi... Antaranya doa kedua ibubapa.. Doa hasanah di dunia & akhirat... dll.. Aku cuba bantu apa yang patut.. advice mana yg aku mampu... Then he replied.. "Aku cuba..."

Mudah2an sebagai kawan, kita doakan untuk diri kita dan juga untuk mereka yg lain2.. dgn harapan something good will happen to us & them... insyaAllah....

Moga cerita ini memberi 'ibrah yg baik utk kita semua...

Wallahu ta'aala a'lam

No comments: