Thursday, July 24, 2008

Kawan Aku (Part 2)

(...sambungan dari Posting : "Kawan Aku")

"Jom kita pi Masjid Negeri. Solat Zohor?.." tetiba kawan aku ni ajak....
"Hmm.. ok jer klw nak pi.. no hal.." aku jawab...

Kitorg pun terus bergerak dr kedai makan 'buffet' tghari tu.. Kedai makan seksyen 8 tu kitorg panggil 'buffet'... sebab lauk pauk dia penuh 1 meja panjang... kena pusing 1 round baru leh pilih nk makan lauk apa.... :D Hmm.. memang kenyang betul lunch td.. Alhamdulillah.. Hehe...

Pastu kitorg terus gerak menuju ke Masjid Negeri.......tak pernah lagi aku solat zohor kat Masjid Negeri Selangor sepanjang hari bekerja..... Huhu... Tapi tadi dengan tak semena2 tgh lunch... kawan aku ni ajak aku pi situ lagi..... Alhamdulillah.... satu peningkatan yang baik utk dia... dan satu peringatan yg baik utk aku pulak....

Lepas solat tu.. kitorg 'lepak2' kejap kat dlm ruang masjid tu.... About 5 minit mcm tu baru kitorg balik...

"Best kan datang sini..?" Dia cuba memberi respon....
"Aah.. best.." Aku sekadar menjawab...
"Lain kali boleh datang sini lagi..." Sambung kawan aku ni...
"Boleh jer.." Jawab aku lagi..

Sejak dari kami solat jumaat tempohari.. setiap hari ada sahaja persoalan berkaitan hal2 agama yang dia bangkitkan... ada kalanya aku cuba menjawab sekadar termampu... selebihnya.. mana yg aku tak pasti, aku akan check pada yg sepatutnya... Aku memang tak berani nak memberi pandangan pada hal2 yg aku sendiri tak berapa 'arif ataupun ada beberapa perselisihan pendapat antara ulama2.. Lagipun, aku cuba mengelak utk membincangkan hal2 furu' (cabang) yg mempunyai perbezaan pendapat antara ulama..

Pada pandangan aku, terlalu awal bagi dia utk diserabutkan dgn hal2 sedemikian.. Mungkin lebih aula utk dia didedahkan dengan perkara2 asas yg boleh membantu dia utk lebih faham dan kenal dgn lebih dekat ttg Islam.. Bukan maksud aku utk mengatakan dia terlalu cetek ilmu agamanya... cuma ada beberapa perkara lebih penting utk ditekankan... sedikit sebanyak sebagai pengajaran secara tak langsung jugak utk diri aku sendiri... huhu..

Dalam pada tu, jika ada apa2 artikel yg baik utk di kongsi.. aku akan kongsikan artikel2 tersebut kepada kawan aku tu... dan dia pun mmg request utk dikongsi apa sahaja artikel2 berkaitan..

Hmm.. Kebetulan tadi ada masa terluang.. sempat dia roger aku...

"Mlm td aku tukar2 channel.. aku terbukak rancangan Dr Fadhilah Kamsah" katanya..
"Oooo... pasal isu apa" Soal aku balik..
"Ada caller tanyakan mcmana klw kita susah nak Redha dgn apa yg berlaku atas kita.. then Dr FK jawab.. Itu adalah ujian dr Allah utk dekatkn diri kita denganNya...Aku ni pun kadang2 masih lagi ada pemikiran individualistik.. Tah ler.... " Ulas dia panjang lebar...
"Ooo... ko memang pernah tgk ke rancangan2 mcm tu sebelum ni?.. " Tanya aku lagi..
"Tak pun.. mlm tadi jer.." Jawab dia..
"Ko rasa tak apa yg berlaku sekarang ni Allah dah rancangkan ke atas ko.. Atleast ko masih fikir hal2 mcm ni.. ALlah masih sayang kat ko.. Klw ko asyik hepy jer, ko rasa ko akan fikir ker hal2 mcm ni? Pastu org2 yg asyik hepy2 tu, ko rasa diorg tenang ker? Lain tau maksud hepy dan tenang tu..." Balas aku dengan beberapa persoalan utk dia fikirkan..
"Hmm.. betul gak cakap ko.." Jawab dia ringkas..

Pastu aku ambil peluang utk tanya kat dia dgn lebih detail.. sebelum ni aku memang cuba tidak bertanya hal2 sedemikian.. dgn harapan dia akan tukar cara hidup secara slowly......

"Hmm.. ko guna tak doa2 yg aku bg ko hari tu..?" Aku cuba menguji..
"Guna... Aku baca lepas maghrib & Isyak..." Jawab dia..
"Oo.. ok la tu.. Hmmm... ko mmg selalu solat maghrib & Isyak ker sebelum ni?" Soal aku lg..
"Tak pernah pun..." Ringkas jawapannye
"Ooo... Ok slowly la.." Aku cuba tidak terlalu mendesak utk dia lakukan semuanya 100%..

I'm glad to meet this kind of person.... sedikit sebanyak, ianya adalah peringatan secara tidak langsung utk diri aku yg selalu lalai & leka ni.. huhu... Aku mendoakan dia akan terus istiqamah utk melakukan perubahan ke atas diri dia... Mudah2an Allah bg kekuatan utk dia terus berubah & menjadi insan yg lebih baik pada masa akan datang... Begitu jugak aku... moga hari2 mendatang akan menjadi lebih baik drpd sebelumnya...

"Beruntunglah orang yang hari ini lebih baik dari semalam dan rugilah orang yang hari ini sama seperti semalam. Sesungguhnya celakalah orang yang hari ini lebih buruk dari semalam"..

Dan aku yakin lebih ramai di luar sana mereka yang masih tercari2 atau menunggu2 sesiapa yang sudi mengajak mereka ke jalan yang lebih baik...

Teringat seketika pada Hadis yang begitu popular dalam Hadis 40 (No.13):
"La yukminu ahadukum hatta yuhibba li akhihi ma yuhibbu linafsihi"
Maksud: Tidak beriman seseorang dari kamu sehingga dia mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi dirinya sendiri (Riwayat Ahmad, At-Tirmizi dan AI-Hakim)

Jadi, di manakah kita sebenarnya?

2 comments:

nurhuda_cahayapetunjuk said...

Assalamualaikum...

Alhamdulillah..
Allah memberi ruang kepada kawan saudara itu untuk berubah...mungkin inilah masanya untuk dia melakukan yang terbaik untuk dirinya...
Dan ini bermakna juga Allah masih menyayanginya...
Mudah2han ruang yang ada ini dia dapat menilai apa yang terbaik untuk dirinya...sesuatu yang sangat2 bagus untuk saudara dapat membantu sahabat saudara itu...
Saya doakan semoga sahabat suadara itu, terus diberikan petunjuk dan hidayah daripada Allah Azzawajalla..insyaAllah..dan semoga saudara diberikan kekuatan untuk membantunya...mudah2han...:)

MizWaR_SuLHaFaT said...

Jazakillah....
Moga Allah membantu & mempermudahkan usaha2 kita semua...
Ameen..