Saturday, July 26, 2008

"Baarakallahu Lakuma"

Alhamdulillah... hari ni selamat juga aku kunjungi walimah Akhi Muadz Dzulkefly wa Zaujah...

Sebenarnya aku dalam keadaan dilema dr semalam... berkira2 samada nak pergi ke tak walimatul 'urus senior aku ni merangkap teman seperjuangan di U dulu... Pertamanya aku tak ada geng utk follow aku.. Seperti biasa.. kelemahan aku ni, klw tak ada geng bersama2.. mmg agak susah utk aku ke mana2 atau membuat sesuatu secara berseorangan.. huhu.. Pendek kata, aku sanggup tahan lapar if tak ada org yg temankn aku berborak ketika makan.. hehe... ngada kan? :p

Berbalik pada sahabat aku ni.. pagi tadi tergerak utk aku sms akhi Hamzah & Aziz...
"Salam, pi tak walimah muadz?" bunyi sms aku
"G" Akh Hamzah reply.. (Akhi Aziz tak reply pun... status sms still pending..)

Pastu aku sms Fatah plak.. adik Akhi Aziz ni..
"Salam, anta pi walimah muadz tak?" Soal aku..
"InsyaAllah. Anta pi tak?" Dia balas..
"Tak tau lagi.. Tak de geng. Tgh pikir nak pi ke tak.. Huhu.." Jawab aku cuba memancing... Haha.. :p
"Jom pi sekali.." Dia ajak aku..
"Jom..... Anta pi kul berapa? Dgn sapa?" Aku balas tanpa berfikir panjang...
"Setakat ni ana sorang je lah. Pi dlm kul 2.30ptg, ok?" jawab Fatah..
"If awal skit boleh? After solat zohor ker? Anta dtg park kat masjid Solahuddin Taman Melati, kita pi naik kete ana.." Jawab aku..
"OK, insyaAllah.." Fatah memberi confirmation..

Maka lepas dapat confirmation tu pun aku bersiap2 utk pi Walimatul 'Urus tersebut.. Kemudian aku bergerak ke Masjid before zohor... Selepas selesai solat zohor dan tunggu fatah dalam beberapa minit.. kami pun bergegas ke rumah akhi muadz yg terletak kat Shah Alam (nearby Uitm)... Nak kena Fatah ni.. dtg lmbt!! Hehe...
Sebelum Zohor tu, akhi Hamzah sms aku tanya aku pi kul berapa.. seperti yg dirancangkan aku pun bgtau dia & suruh dia tunggu aku kat rumah muadz.. Alang2 pi, nak jugak jumpa ikhwah2 yg lain... Sampai kat PJ, aku sms akhi Hamzah yg aku akan sampai dlm masa 15 minit lagi if jalan tak jem.. Dalam 10 minit selepas tu, dia reply bgtau dah terpaksa balik sebab ada jemputan lain yg perlu dipenuhi..... Alamak.. tak dapat la aku jumpa dia klw mcm ni.. Salah 1 sebab aku nk pi majlis ni pun sebab nak jumpa ikhwah2 yg bersama2 di U dulu... Antaranya Akhi Hamzah, Aziz, Mustaqim, Fadhli, Sufyan, Rudi dan lain2.. Hmm...mamat Rudi ni ada lagi ker.. (Haha.. Jgn marah yer!! :p.. )

Pastu dlm kul 3.10pm rasanya.. aku & Fatah sampai di tempat yg dituju... 1st aku jumpa dengan Akhi Aziz... lama aku tak jumpa.. hampir 2 tahun rasanya... Masa walimah dia pun, aku tak dapat datang sebab clash dgn Walimah anak buah aku, Aiman & Asma... Sempat la bertegur sapa & berjumpa dgn zaujah baru dia tu.. zaujah yang itu jer la yg dia ada pun..bukannya ada zaujah lama pun!... Hehe.. :D Tapi ikhwah2 dari Singapore sudah balik rupanya.. mungkin belum rezeki utk berjumpa diorg kat sana tadi... Huhu...

Dalam pada tu, aku jumpa makcik Mahani dan suaminya - Ust.Megat Amin (bekas pengetua aku masa sekolah rendah dulu.. Huhu.. longtime ago....about 1988-1990 rasanya... Sempat berborak dan bertanya khabar mereka.. Mengingatkan aku pada bermacam2 kenangan time sekolah rendah dulu... selain daripada soalan cepu emas dari mereka.. Hmm... dah tak larat nak jawab... Lotih den..! Seperi biasa... skrip streotype.. "On the way..." :D

Pastu kitorg terus pi amik makanan dan mkn bersama2 junior dr U dulu... mcm biasa la.. bertanya khabar dan sebagainya.. Dalam pada tu aku terpandang kelibat Munif HIJJAZ, Akbar ex-Brothers, Raja MazianTV3 dan org2 tertentu.. Tapi kitorg tak layan, sebab kitorg terus layaaan makan sampai kenyang.. Hehe... (Tapi kitorg berpantang sebenarnya... pantang tgk makanan.. :p)

Masa kitorg sampai td, rupa2nya majlis ni utk Akhi Muadz & adiknya Mus'ab... 2 sekali rupanya... Patut nampak ada 2 pasang pengantin.. Aku kenal jugak dengan adik dia.. Kebetulan aku memang kenal dengan family diorg sejak sekolah rendah lagi.. sebab kami tinggal di 1 taman yg sama dan berjiran sebelah menyebelah pintu... sampai pagar rumah tu pun kitorg buang.. senang nk bergerak dr pintu ke sebelah pintu.. hehe... (Masa tu aku menetap bersama abg & kakak ipar..)

Terlalu banyak kenangan waktu tu.. klw nk diceritakan pun memang tak akan habis.. Sejujurnya.. memang aku rindukan susana berjiran bersama makcik2 pakcik2 yang lain.. (..termasuk Ust Megat Amin & family Akhi Aziz & Fatah ni..) Ada saja program yg diadakan di kalangan kami di kawasan itu.. Antaranya apabila tiba bulan Ramadhan.. kami bergilir2 mengadakan jamuan Iftar antara rumah ke rumah.. Kebanyakan aktiviti memang dilakukan bersama2 secara berjemaah.. Memang begitu menyeronokkan jika dikenangkan waktu itu.... Biasa lah, zaman kanak2 adalah zaman yg menyeronokkan dan tak dpt dilupakan.. tambahan pula zaman kanak2 hati & minda bersih dari segala mazmumah dan perkara2 yg tak elok.. sebab itulah kita dapat ingat apa telah kita lalui sewaktu zaman kanak2.... Huhu... Bestnye zaman itu....!!

Oh ya.. berbalik pada walimah tu, aku agak berpuas hati dapat berjumpa seorang dua ikhwah dr U dulu.. Akhi Anas... dah ramai anak rupanya.. Mabruk.. Aku tumpang seronok... :D Akhi Anas juga merupakan antara mantan2 yg bergerak aktif dalam program2 ikhwah di U samada inside or outside the campus... Diorg ni 1 batch (Akhi Muadz, Hamzah, Aziz & Anas)... Aku & Fatah jer batch lain... Huhu..

Sesungguhnya saat2 kami bersama di U dulu juga memberi impak pada diri aku secara langsung & tidak langsung... Alangkah indah jika momen itu dapat diteruskan ke akhirnya.. memang bukan senang dan tak semua orang merasa apa yg aku rasa.. Aku amat bersyukur berada dalam lapangan itu... Mengenal erti sebuah kehidupan & perjuangan... Mengenal erti ukhuwwah (persaudaraan), mahabbah (kasih sayang), tadhiyyah (pengorbanan) dan bermacam2 lagi... Hanya kekuatan dalaman sahaja yang bisa melawan ujian2 terhadap aku.. Dan ujian itu akan berterusan kepada hamba2Nya.. Moga Allah terus beri kekuatan & pertolongan untuk kita semua... Ameen.....

Hm.. aku ni asyik lari topik jer.. Huhu... Sebelum balik tu, aku terjumpa dgn ex-primary schoolmate lagi.. FakhrulRazi... (abg kepada Johan Cari Menantu TV9 musim ke-2.. Promote2... Hehe.. :p) Dia pun dah kawin gak... Selepas bertegur sapa & bertanya khabar setelah bertahun2 tak jumpa, kitorg pi jumpa pengantin la pulak... kami bersalaman dan mendoakan kebahagiaan & kesejahteraan mereka semoga berkekalan ke Syurga.. insyaAllah, Ameen.... :-)
Pic: Gambar Hiasan (Copyright Control/Mizwar)

Hanya doa yang mampu aku panjatkan untuk kedua-dua mempelai Muadz & Mus'ab dan Zaujah masing-masing..

"Baarakallahu laka wa baaraka 'alaika wa jam'a bainakuma fi khayr"
"Semoga Allah memberkatimu dan memberi barakah atasmu, serta menyatukan kalian berdua dalam kebaikan"

Tak lupa juga.. Happy Birthday to Akhi Muadz on 26th July.... "Kullu 'aam wa anta Bikhayr.."

p/s: Momen masa lalu yang dilalui terlalu indah.... tak tercapai akalmu.. :D

No comments: