Tuesday, July 22, 2008

Ayah & Ibu

Alhamdulillah.... Aku selamat sampai di rumah jam 8.05 malam tadi... Hari ni agak lambat sikit aku balik dari tempat keje.. ada beberapa perkara yang perlu diselesaikan..

Sewaktu dalam perjalanan tadi, trafik juga berjalan dengan lancar.. cuma kete agak banyak di federal highway, terutamanya berdekatan dengan Angkasapuri dan Midvalley..... wlwbagaimanapun, ia tidak mengganggu pergerakan kenderaan.... Alhamdulillah.. tak de la aku boring sangat masa drive tadi.... klw jln sesak sangat, mau sampai migrain jadinyaa...

Sambil2 aku drive kete sorang2 tu.... bermacam2 perkara ligat bermain dalam kepala aku ni... tetiba aku teringat kepada seseorang...2 orang... huhu.. siapakah gerangan mereka?? Tak lain tak bukan... mak ayah aku.. saje jer terpikir..... pastu aku bandingkan antara keduanya... sedikit sebanyak.. ada juga berbezaan antara mereka yang aku perasan...

Mak aku ni particular skit... dan agak protective.... hehe... contohnya if kitorg nak pi mana2 ker.. kita orang akan mintak izin dulu.. mesti laa.. kitorg ni anak yang baik.. hehe.. :p Tapi kebarangkalian mak aku nak bg izin tu agak rendah... huhu.. complicatednye rase... sebab mak aku ni suka risaukan anak2 dia punya keselamatan.... So, kadang tu terpaksa pujuk giler2 baru mak aku bagi izin..... bukan setakat kakak2 aku jer.. aku pun selalu susah nk lepas... huhuhu... Klw pujukan tu berjaya... dapat lah kitorg merewang sakan... (bukan senang nk dpt greenlite tu... hehe)...

Berbeza plak dengan Allahyarham ayah aku ni... (Allahummaghfirlahu warham-hu).... disebabkan susah sangat mak aku ni nk bg greenlite... kitorg selalu "main tipu"... hehe.. :D
Kitorg terus tanya ayah... tanpa banyak soal... ayah aku sempoi jer.. no hal... always green lite.. cuma dia akan pesan2 la apa yg patut...klw mcm aku ni, time tu tak de lesen kenderaan.. (tak ada lesen motor & kete).. ayah aku bg je aku bawak motor tu.. tapi dia akan pesan suh bawak elok2... dan pandai2 la if ada pape berlaku.. mmg aku suka je bila dpt greenlite mcm tu.. round sakan sampai tak ingat dunia... hehe.. :D

Pastu bila mak aku tengok kitorg nk keluar dah dari rumah atau tgk kitorg bergaya sakan (pakai baju baru ker)... sure mak aku tak bagi.. dengan selamba kitorg jawab... "Ayah bagi....." hehe... then mak aku tak leh nak cakap ape la.... berjaya gak taktik "main tipu" kitorg tu... (jangan ikut yer utk kanak2 bawah umur.. :p)

Tapi kadang2 mak aku bising gak kat ayah aku asyik bg green lite jer.. tapi ayah aku senyum jer... Ayah aku tu tak banyak cakap.. kira pendiam macam aku gak ler... (pendiam ke aku ni?? muahaha...) Tapi mak pun sama macam ayah aku gak.. tak banyak cakap..... cuma mak aku ni dengan anak2 ni dia mcm tegas skit.. tapi klw dgn cucu.. aku pulak yg naik geram... pijak semut pun tak mati... mak aku memang tak reti marah cucu... Huhuhu...

Sekarang..... ayah aku dah tak ade.. sejak 12-03-1998.. (13-03 tu besday akak aku).. sedar tak sedar dah 1o tahun dah.. :-( Tapi adik perempuan aku sekarang ni lagi terer.... dia siap iron baju dulu.. pakai cantik2 dulu... then baru dia cakap kat mak aku nak keluar... at that time, mak aku dah tak ler nak kata apa dah... yellowlite jer adik aku dapat.. hehe... Aku faham... mak mana yg tak risau anak dia keluar rumah macam tu aje kan.. tapi selalunya adik aku keluar sebab ada hal.. Pegi bank ker.. kenduri kawin ker.. etc.. tapi sambil2 tu dia singgah ler kejap mane membeli belah apa yg patut... alang2 dah keluar rumah kan.... huhu.. Tapi setahu aku, memang dia tak pernah merewang tak tentu hala tanpa sebab...

Hmm.. mcm kebetulan pulak... sambil2 menaip blog ni... aku sempat la berchating dengan kakak ipar aku yg berada di Kedah...

(Edited from our coversation)
Ummu Aiman says: bila sembang2 ni, kak teringat ayah kita
Mizwar says: td balik keja pun tringat kat ayah masa bawak keta
Ummu Aiman says: bila tengok amin kak.. teringak kat ayah...
Ummu Aiman says: semlm dia ada tanya pasal tok wan
Ummu Aiman says: dia tanya kak, tok wan tu garang dak
Ummu Aiman says: kak kata dak, macam mak tok juga suka gelak2 ngan cucu2 dia
Ummu Aiman says: dia kata sayang tak sempat bersama
Ummu Aiman says: kak kata kat dia, doa banyak2 , nanti kita jumpa dia kat sana nanti"

*Amin : Anak sedara aku/Anak Ummu Aiman
*Tok wan : panggilan utk Ayah aku oleh cucu
*Mak tok : panggilan utk Mak aku oleh cucu

Selain dari perbezaan tu.. ada satu persamaan antara mak ayah aku... klw ada antara kami (aku dan kakak2 aku) yang bawak balik kawan ke rumah... mak ayah aku jarang join kitorg borak.. Sekadar bersalaman dan bertanya khabar... kemudian mereka akan beredar dari situ....

Alasan mereka... "Tak mau ganggu.. nanti hampa segan nak sembang pulak.."

Pernah sekali tu.. kawan aku datang singgah umah aku kejap.. ayah yang kebetulan baru balik dari kedai.. tak jadi masuk ker kawasan rumah aku semata-mata tak mahu menganggu perbualan kami.. dia terus meronda-ronda ambik angin luar.. Huhu...

Hakikatnya memang mak & ayah aku ni jenis tak banyak cakap.. so, diorg akan biarkan kami bergelak ketawa dgn kawan2 kami tanpa ada apa2 sekatan.... klw diorg join skali nanti ada plak kawan2 kami yg control ayu @ control macho.. hehe....

Jadi, klw ada sape2 yg datang rumah aku nanti.. faham2 jer la yer.. mak aku akan membisu 1000 bahasa... jangan ckp mak aku sombong pulak.... kira mak aku borak gitu2 jer la.... hehe... Klw korang pandai... korang akan dpt "break the ice"..... pastu mak aku akan layaaan jer korang.. hehe.. :D ----> Klw korang nak tau mak aku suke tgk perlawanan bola sepak & badminton.. syyhh.... mengalahkan anak2.. :p hehe.....

Hmmm... Rasa seronok plak bila pikir waktu tu... Klw nk diceritakan memang banyak sangat... Cuma sekadar apa yg aku terpikir dalam kete tadi pasal mende2 ni... Itu lah sedikit sebanyak yang best tentang ayah & mak aku....

Tapi Allah lebih sayangkan ayah aku... Walaupun mak memang bergantung harap 100% kat ayah dlm hal2 pengurusan rumah... Namun, tak de sapa dapat lawan taqdir Allah s.wt.. Kami sekeluarga Redha & tabah dgn dengan ujian yg tak seberapa ini jika dibandingkan dgn orang lain.... Then kami anak2 lah yg ambil alih tugas2 ayah.. apatah lagi anak lelaki kan... huhu..

Jadi, pada sape2 yg masih ada ayah @ ibu tu.. jangan rasa rugi nak tolong atau jaga hati & perasaan mereka seperti mana mereka menjaga kita sejak dilahirkan hingga kini...

"Allahummaghfirli dzunubi waliwalidayya warhamhuma kama rabbayani shogheera.."

Untuk mak tersayang.. moga sihat sejahtera dilindungi Allah s.w.t..
Untuk ayah tersayang.. Alfatihah...

Mudah-mudahan Allah mencucuri rahmat ke atas Ruhnya.. dan di tempatkan bersama golongan Mukminin & Solehin... Ameen...

"...Allahummaghfirlahu warhamhu wa'afihi wa'fu'anhu..." (Ila akhiri ayaah..)

Allahyarham Abdullah b. Said
12.03.1998 (Khamis 8.20pm)



1, 2, 3, 4

1 ...kasih nan abadi tiada tandingiDia yang satu
2 ...sayang berpanjangan membawa ke syurgaKasihnya ibu
3 ...lapar dan dahaga rela berpayahan Setianya ayah
4 ...mudah kau ketemu berhati selalu beza antaraKasih dan kekasih

Ibu..Ku ingat dahuluMenyisir rambutku Kemas selalu
Ayah...Menghantar ke sekolah Bergunalah ilmu Bila dewasa
Sayang...Dengar lagu ini Untuk kau sandarkan Buat pedoman
Jangan manis terus ditelan Pahit terus dibuang Itu bidalan Harus kau renungkan
Andai...Kau beroleh bahagia Ingat itu bukan untuk selamanya
Andai...Kau dalam sengsara Ingat itu bukan untuk selamanya

Hidup ini sementara
Hooo.....
Hidup ini sementara

"Sayangilah mereka seperti mana mereka mengasihi kita" (",)

Firman Allah yg bermaksud :

"Dan Tuhanmu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada keduanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan pemeliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka sebarang perkataan kasar sekalipun perkataan 'ah' dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia yang bersopan santun. Dan hendaklah engkau merendah menghinakan diri kepada keduanya kerana balas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah untuk mereka dengan berkata : Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidik semasa kecil".

(Surah Al-Israa' ayat 23-24)

No comments: