Friday, April 17, 2009

Sana Sini Sinun

Salam Ukhuwwah pembuka bicara...

160409

After work, aku ajak kawan aku keluar minum2... dah lama tak jumpa sejak kawin ni... selepas semua setuju... after maghrib, kitorg pun pi Keramat, kedai yang well-known as Air Buah Gelas Besar (GB)... mmg besar dari biasa (leh minum sebelum makan & selepas makan.. sbb airnya banyak bah...) lama aku tak pi situ.. tak pernah pun pi sendiri.. sbb jalan pusing2.. mmg aku tak cam jalan situ.. yg best kat GB ni.. klw hari besday kita.. tunjuk IC.. akan dpt air buah gelas besar free.. bukan gelas besar... klw tak silap aku.. dia bg air isi dalam balang besar.. mmg order 1 cukup utk minum beberapa org... tp eden tak ponah poei laei time besday eden... hehe..

Lepas borak2 itu ini.... kitorg pun pulang ke pangkal jalan... on day nk balik tu.. ada road-block polis kat 2 tempat kat Keramat tu... bila aku tgk road-block tu.. teringat lesen aku yg bila entah dateline dia.. maka aku pun bukak wallet & check lesen aku.... :-) yes, i'm right!! dateline-090409.... Nasib aku tak drive kete mlm tu... dan selama 1 minggu aku bawak kete tanpa lesen yg sah.... hehe... ala ala latok.. ala ala latok.. jgn sampai!.... sampai apa? jgn sampai kena saman.. huhu

170409
Dengan penuh hati-hati.. bawak kete seperti biasa... dgn lesen yg dah mati... smpai ofis terus buat keje seperti biasa... memandangkan ptg ni nk balik penang.. aku cuba efficientkan diri aku buat keje yg ala2 boleh siap before lunch time.. alhamdulillah dh siap 80%... nk tunggu ptg je utk buat report dll skit2...

Lebih kurang 12.00noon.. aku pun bergerak ke Pejabat Pos Seksyen 16 utk renew lesen..... alhamdulillah tak ramai org.. amik je no kat mesin tu... terus no tu dipanggil ke kaunter 4... aku renew setahun jer... tp yg mendukacitakan... dia laminate lesen tu dgn plastik besar.. mana muat aku nk letak kat dlm wallet kat tempat IC/lesen/bankcard sume tu... hmm.. tak pe... nnt aku kerat2 18 lesen tu...

Habis siap renew lesen, aku pi betulkan lampu kete bhgian depan sebelah kiri.... dh 1 minggu gak lampu tu terbakar... tapi memandangkan aku ni pemandu tegar.. (haha poyos)... maka lmbat la aku betulkan lampu tu... ini pun sbb mlm ni nk drive balik ke Penang... pada mulanya aku tak bgtau wife pun balik naik kete... konon2 nk buat surprise la... dia ingat aku balik naik bas je.. huhu.. tapi akhirnya atas masalah teknikal terpaksa juga aku bgtau wife yg aku naik kete rupanya.. hehe..

Ok, dah siap betulkan lampu ni... aku pun balik ke ofis semula... nk solat jumaat kat Masjid berdekatan ofis je.. memandangkan dlm kete aku ni ada kamera & laptop.. tak berani nk park sesuka hati kat masjid jauh2... maka aku pun jln kaki ke Masjid Raja Tun Uda.. smpai kat tepi2 jalan tu... aku terus beli air tembikai... tekak aku kering... panas terik hari ni... lepas minum skit, baru aku beli nasi campur for my lunch...

Alhamdulillah.. selesai makan, aku masuk masjid tunggu azan zohor.. seronok perhatikan gelagat 2 org hamba Allah ni.. insan istimewa - anak muda 20-an dan pakcik 50-an rasanya tgh berborak menggunakan isyarat tgn... lama jugak diorg berborak.. smpai khatib dah nak habis berkhutbah pun masih lagi berborak menggunakan isyarat tgn.. diorg tak perasan kot.. wallahua'lam..

Selesai solat.. aku balik semua ke tempat jualan... nak beli mangga utk bawa balik kampung... 2 kg RM5.. boleh la.. sedap mata memandang buah tu.. nasib baik manis...

On da way jalan balik ke Ofis.. ada nampak ofismate aku pun tgh jalan balik... sambil borak2... aku pun cerita la pi renew lesen la itu la ini la... pastu dia pun respon...

"aku pun rasa lesen aku dh mati.." sambil membuka walletnya
"betul lah.... lesen aku mati 8/4" spontan dia bgtau aku..
"ko awal sehari dr aku la.. aku 9/4.. cepat pi renew" jawab aku...

.......dan kami pun membawa haluan masing-masing.....

Selesai buat keje.. 5.40pm, aku pun bergegas pulang ke PJ sebelum bertolak pulang ke Penang pada jam 8.00pm.. Alhamdulillah 11.30pm aku sampai di rumah wife kat Bkt Mertajam & ambil dia balik ke umah mak di Kepala Batas..

-END-

Alhamdulillah, atas segala nikmat sihat dan segala kudrat yg Allah bagi.. dapat aku bergerak ke sana ke mari... Syukur yang tak terhingga atas nikmat yg diberi..

2 comments:

kuizikel said...

sat nak check lesen aku mati bila..hehe

zaujatuka said...

ohoo....nak buat surprise naik keter ek..?lain kali buat la surprise trus dah ade kat umah..huhu...