Thursday, January 22, 2009

Ceritera 22-Jan-09

Alhamdulillah utk ni'mat Iman & Islam yg aku kecapi hari ini.. Penuh kesyukuran yg tak terhingga...

Hmm.. just nk kongsi pasal hari ini.. dari pagi tadi.. aku kat conference room jer... meeting tak habis2 sampai lunch time.. pastu lepas lunch siapkan keje cepat2... sbb nk balik rumah mertua kejap.. singgah nak amik album gambar kawin kat Bangi nk bawak balik utk tatapan family di Penang...

So, aku balik keje sharp 5.30pm tadi... huhu.. terus singgah kat Petronas Kesas di depan Proton Edar tu... solat Asar, isi angin tayar kete & topup touchNgo.. pastu gerak ke depan skit isi minyak kat Shell... (hehe... dah terbiasa dgn Shell)..

Pastu aku terus gerak ke Bangi ikut Kesas & masuk LDP menghala ker SgBesi... Tapi pelik skit.. jalan clear hari ni.. tak jem mcm selalu.. tambah tolak aku berenti stesen minyak td.. dlm 6.30 lebih dah boleh sampai bangi.. Smapi umah, pintu tak kunci.. mak abah tak de kat hall... Naim (son of Deqan & Nazim) & Amiir (son of Arwah Kak Nora) tgh tgk TV.. Aku pun tumpang sekaki layan Cartoons..

Amiir : Pak Njang.. mane Anjang (my wife)?
Aku : Anjang tak de..
Amiir : Ooo.. Anjang keje...

Soalan ni kira ok gak.. baik skit dr anak buah aku Anisa.. Masa ni aku kat Penang..

Anisa : Paksu, where is your friend?
Aku : Who is my friend?
Anisa : Maksu Iffah la..
Aku : (dalam hati - tu bini aku la.. bukan kawan aku... huhu.. :p)

Hehe.. ter-melalut plak...

Tak lama pastu, dh nak maghrib baru jumpa mak abah.. mak sediakan hidangan berbuka puasa utk abah.. aku pun join sekaki temankan abah berbuka.. hoho... rezeki jgn ditolak kan?? :p

Selesai makan, aku terus solat maghrib.. pastu lepak2 kejap dlm bilik sorg2.. huhu.. sempat tgk berita jap.. agak2 dh boring.. (10 minit jer pun..) terus turun bawah sekali dgn album gambar.... tak reti den nk dok sorg2 kat atas umah.. biasanya mesti ada sape tlg teman aku borak2.. huhu...

Turun bawah, abah tgh tgk berita.. aku pun tumpang sekaki... pastu tgk jam dah dekat kul 9pm... hmm.. barang2 tak packing lg utk aku balik kampung esok mlm... maka dgn penuh beradab, aku pun mintak izin kat mak abah nk balik ke sarang aku... (haha.. tak habis2 mempoyokan diri...)

Maka pulanglah aku keseorangan dari Bangi menuju ke Wangsa Maju.. Sambil2 tu dgr kupasan buku kat ikimfm... Tajuk buku tersebut oleh "Ku Temui Jalan Pulang" oleh UmmiRoses (Raudhatus-Sakinah)... Mengupas kisah puteri2 bermasalah yg ditempatkan di Raudhatus-Sakinah, JIM.. antaranya terlibat dgn arak, zina, blackmetal dll... dan alhamdulillah mereka dah temui jalan pulang dgn usaha Raudhatus-Sakinah dan dgn izin Allah..

Ada disebut dlm sesi soal jawab tersebut Raudhatus-Sakinah, mereka masih memerlukan sukarelawan dlm bidang masing2 secara tidak berbayar.. sesiapa yg berkesempatan @ ada minat dgn perkara2 ini, boleh la hubungi Raudhatus-Sakinah..

Leka dgr diskusi di ikimfm tu, sedar tak sedar dlm kul 9.40 aku sampai umah.. Masuk je pintu, akak aku tgh mkn KFC?????

Aku : KFC tu beli ke ofis bagi?
Akak : Ofis bagi....
Aku : OK... (diam)

Pastu akak aku reserve utk aku skit.. (padahal dh mkn td kat umah mak abah).. pastu aku pun tak tolak la rezeki since akak aku tak keluarkan duit beli KFC tu.. Tapi, tgh mkn2 tu.. rasa aku mcm tgh mkn daging rakyat Palestin.. entah kenapa terpikir camtu.. membantutkan selera aku.. mkn pun ala kadar jer.. huhu..

Hmm.. tak kisah la KFC tu ada share Malaysia ke tak ker, tp US/ISrael tak dapat ke saham Branding diorg?.. Entah la, masing2 punya decision la kan.. Sebaik2nya, klw tak de mudharat klw kita tak makan.. maka mujahadah la skit utk tak beli barangan2 boikot utk bersama2 memberi sokongan yg tak seberapa kpd rakyat Palestin..

Antara point aku utk kawan2... fikirlah & berbalik pd Maqasid Syariah & maslahah semasa.. dan pada waktu ini, buang yg syubhah serta letakkan priority melebihi kehendak kita..

Hadis Sahih, dalam Hadis 40 riwayat Imam Nawawi :
"Da'a ma yaribuka ila ma la yaribuka"
"Tinggalkan apa yg kamu ragu kpd apa yg kamu tidak ragu"


Moga Allah 'melihat' usaha kita yg tak seberapa ini.. Selebihnya hanya Allah yg mampu menilai...

Wallahu ta'ala A'lam..

2 comments:

Adli said...

alhamdulillah.. bagus sahabat QYC kite ni.

ko ade ngicak kfc tu dr akak ko, tp ko tak tulis kat sini kan? ;)

MizWaR_SuLHaFaT said...

mane ade Adli.. aku buat muke seposen jer.. x sangke akk aku reserve utk aku.. muahaha.. :p