Thursday, September 25, 2008

Menjelang Hari Lebaran

Salam 'Eidul Fitri.....

Jumaat 26 Oct.... Aku telah berangkat pulang ke kampung halaman selepas pulang dari kerja.. Aku bersama2 dgn kak aku, abg ipar dan 2 org anak sedara telah pulang ke kampung.. Kami bertolak selepas maghrib about 8.30pm... And Alhamdulillah jalan tak jem.. kami sampai dlm kul 12 lebih... Tapi aku cuma drive dr KL ke Tg.Malim jer, Mata aku tak mampu dibuka lagi.. pastu anak buah aku ambil alih utk drive sampai Penang.. tapi nak tido pun tak boleh.. rasa tak confident plak.. Tp syukur kami selamat sampai ke destinasi.. Alhamdulillah....

Siang tadi kat ofis, mood keje dah tak ade... yg ada cuma mood nk berhari raya... Tapi time ni jugak la mcm2 problem datang... itu la ini la... mmg menguji kesabaran aku di bulan puasa... Memandangkan sabtu minggu ni kami kena keje sebab nk cover balik plant shutdown pada 29 & 30 Sept.. maka aku yg pulang beraya awal (x dpt pi keje esok) terpaksa settlekan pape yg patut.. termasuk dgn problem2 td.. Alhamdulillah.. by 6.00pm tadi aku dpt siapkn sume... lega rasanya sbb hati aku mmg dah kat kg sejak dr pagi td lg.. Huhu... Dah la kat Desktop PC aku dh letak gambar juadah hari raya pertama masa tahun2 lepas.. Ada ketupat, lontong, rendang, soto dll... :P Kawan aku plak mainkan lagu2 raya.. huhu.. bertambah teruja mood raya kitorg... Hehe..

Anyway, semoga lebaran kali ini mengingatkan kita pada pemergian Ramadhan yg belum pasti kita temui lagi... Kegembiraan kita perlu lahir dlm suasan penuh keinsafan... Laungan takbir tanda kemenangan kerana kita dapat melawan ujian & dugaan di bulan Ramadhan... Jika tidak, perlu ambil inisiatif pada Ramadhan akan dtg.. mudah2an ianya menjadi milik kita lagi...

Aku sendiri pun bnyk sgt kekurangan dlm Ramadhan kali ni... Memang terasa rugi sangat.. Cuma aku gembira dgn prestasi aku dalam bersahur.. mmg aku niat nk cuba lakukan sebaik mungkin mengambil sunnah Rasulullah melambat2kn bersahur... Tahun ini, dlm 4-5 hari sahaja aku terkantoi bangun sahur... Alhamdulillah.. much2 better than many years before... Selalunya dlm bulan Ramadhan, aku hanya akan bersahur cuma 5-7 hari jer... Betapa ruginya aku masa tu... Mmg family & kawan2 aku tahu, aku mmg jarang bangun sahur... Maybe sbb dah terbiasa dr kecil jarang ambil breakfast.. Yes, I know breakfast is important.. Mak pun selalu bising2 klw aku tak breakfast... cuma aku je yg malas nk breakfast.. Mmg aku degil.. tp degil bertempat la... hehe...

Dan semepena menjelang 1 Syawal tidak lama lagi, aku ingin mengambil kesempatan kepada semua sahabat sahabiyah.....aku memohon ampun & maaf atas segala kesilapan & keterlanjuran kata2 mahupun perbuatan... Mudah2an ukhuwwah yg terbina antara kita semua diberkati Allah dan beroleh rahmatNya...

Semoga Lebaran kali ini menjanjikan satu rahmah dari Allah s.w.t utk kita sume.. Selamat beraya dgn bnykkan berziarah & bermaafan.. Kurangkan menonton TV..

Kepada yg akan pulang ke kampung, selamat pulang & berhati2 di jln raya..

'Eid Mubarak & Maaf Zahir Batin


Akhirul kalam, "...Kullu 'Aam Wa Antum BiKhaeer.."

No comments: