Wednesday, September 2, 2009

Malang Memang Berbau

Salam semua...

Sekadar nk berkongsi pengalaman sewaktu perjalanan pulang dr Bangi ke Penang smlm... 1Sept (sempena ulangtahun my wife menetap di Penang) ...

Alhamdulillah selepas segala tugasan selesai di Bandar Sri Damansara, aku decide utk exit highway Kepong/Kuala Selangor berdekatan Sg Buloh.. maka bermulalah episod perjalanan aku ptg tu utk pulang ke Penang....

Selepas hampir 1 jam... co-driver terlelap.... aku terus meluncur laju kerana tak sabar nak sampai ke destinasi... selepas melepasi Tg.Malim, co-driver terjaga...

"Kenape mcm rasa gegar jer keta ni?" soalnya.. (jauh sekali Soal Hati)...
"Sebab jalan ni kot..." sambil rasa tak sedap hati....

Kemudian kenderaan diperlahankan dan momentum gegar masih sama... bak kata Aizat Kasi Gegar!!!!! kemudian aku berhentikan kereta di tepi lebuhraya... jeng.. jeng.. jeng.. nak tergelak pun ada... rupanya tayar ni tak sihat... haha... ada benjol di bahagian tayar depan sebelah driver... ini bermaksud permukaan tayar tak rata dan menyebabkan gegaran berlaku... ini adalah mengikut teori pita-goresdanmenang... tetapi ini tidak bermakna ada kena mengena dgn berat pemandu ya.. jauh sama sekali... saya ulangi.. tiada kena mengena...

Disebabkan tayar ni tak sihat... aku pun memandu dgn kadar perlahan utk exit ke jalan biasa untuk mencari cinta... uhuk3..... mencari bengkel la...

Kemudian, sampai je kat tol tu...

"tumpang tanya... dari sini dekat tak dgn kawasan pekan? err... yg ada bengkel ka.." soalku sambil control macho kat tol-gate-girl tu..
"ke tanjung malim dlm 10km... ke slim river 13km.." dia jawab...

Maka aku pun decide utk ke Slim River la... sbb menghala ke utara.. malas la nk pusing balik ke Tg Malim tu... sambil2 tu.... dlm hati... sabar yer cik tayar, sikit lagi kita sampai klinik tayar... sambil2 aku jampi tu, kira-kira 5km.... Kebabaaaboooooomm!!!!!! Kuang.. kuang... kuang.. Igauan mimpi yang ditakuti menjadi kenyataan.... owh... sungguh nyaman udara di sekeliling.. dgn kehijaun hutan belantara di kiri kanan jalan.. Alhamdulillah 'ala kulli haal... so far tak de la panic room lagi.... maintain cool jer kan.. (actually nk pujuk hati supaya jgn gubra..).. ini bermakna lagi 8km utk ke pekan Slim River mencari bengkel kereta...

Tanpa melengah2kan masa... aku pun angkat la segala barang2 ayah datuk (sedap skit dr mak nenek) kat bonet tu bagaikan membawa barang2 pindah selama setahun.... sbb nk amik tayar spare... lepas dah amik tayar tu dan segala peralatan... sampai waktu nk bukak nat tayar tu.. pergh.. mcm nk bukak tayar lori... ketat sungguh... selepas beberapa kali percubaan... aku berputus asa dgn harapan dapat la berbuka puasa & tido di rimbunan kehijauan pokok2 mlm tu...

Selepas percubaan 2 kali minta tolong 2 org di gerai berdekatan gagal.. aku cuba memikirkan alternatif yg lain... (selain drpd diorg tak sudi nk tolong aku ni... kemungkinan diorg takut aku ni penjahat nak samun duit kot.. wallahua'lam)... dan waktu itu aku teringatkn kawan aku yg keja kat Tg Malim... nasib la dia bukan malim kundang... selepas menceritakan keadaan sebenar..

"OK. hang tunggu situ... aku pi sana kita pi cari bengkel..." terdengar sayup2 suara Edi Syazril di corong HP... huhu..

Agak dlm selepas 30-40 minit... Edi pun sampai... dgn menaiki kereta Edi berbekalkan laptop aku, kamera dan botol air... (sungguh berharga barangan ini pada kaca mata aku) kami pun ke pekan Slim River mencari bengkel kereta.. selepas 2-3 bengkel yg main pass2 ke bengkel lain... jam telah menunjukkan pukul 7.00pm... wlwpun dgn bermacam helah.. kedai yg terakhir itu akur utk menolong selepas melihat muka seposen aku yg tgh berpuasa ini... Alhamdulillah...

Maka dgn menaiki motosikal... mekanik tu pun mengekori kereta Edi dari belakang... kami jugak takut2 dia pusing balik tak jadi ikut kami... tetapi alhamdulillah... sampai juga kat kereta kami yg masih tersadai di bahu jalan... dgn peralatan canggih yg dia bawa... dipendekkan cerita... settle lah sudah proses itu dgn bayaran yang tidak ditetapkan oleh mekanik itu.. aku pun bg RM10 kat dia.. cuma skrg aku kena cari stesen minyak RON95/97 utk isi angin tayar spare itu...

Sebelum tu, aku ajak Edi berbuka puasa kat mana2 kedai... tapi dia dah tapau makanan utk di bawa pulang berbuka bersama isterinya... nk bg duit pun dia tak nak... hanya ucapan terima kasih ja yg dia terima... Jasamu di kenang Edi.. sungguh mulia hatimu menolong insan yg dalam kesusahan di bulan Ramadhan ini... Allah saja yg dapat membalas... Ameen...

Selepas bersurai kira2 5 minit.. alamak!!!! kuang.. kuang.. kuang... kamera pulak tertinggal dlm kete Edi... nasib baik dia x jauh dr situ... aku pun berpatah balik amik kamera dgn dia... dan exit dekat tol yg kami keluar tadi.. bak kata org lama.. pi mai pi mai tang tu... selepas berbuka secara ringkas dan isi angin tayar, kami pun bertolak ke Penang kira2 jam 8mlm.. Alhamdulillah selamat sampai rumah mak kira2 jam 10.30mlm.... kebetulan mak pun ada kat halaman rumah sbb baru balik dari terawih... Dan baru lah kami dapat menikmati juadah berbuka dgn sempurna...

Begitulah suka duka di jalanan yang tidak pernah aku impikan ianya berlaku... for the 1st time... Malang Memang Berbau.... hangit ka jugak kiranya... huhu...

Apapun syukur jugak sbb semuanya selamat.. tak dpt aku bygkan klw tayar kete tu meletup sewaktu aku tgh drive pada 120km/h.... syukur Alhamdulillah.... syukur....

Moral of the story : Sebagai peringatan utk aku... ringankan lah tulang menolong org yg ditimpa kesusahan... bak kata Edi, hari ni hari aku.... esok lusa hari dia siapa yg tahu....

To my wife : Genap setahun anda berkhidmat di lapangan ini... Moga terus berjaya!! :-)

(To note : Aku tidak pernah mengenali Edi secara dekat kerana kami tidak bersekolah bersama2 di SMAI... cuma kami kenal sebab kawan aku juga kawan dia di SMAI.. itupun selepas masing2 sudah bekerjaya... dia pun ex-SMAI tapi keluar after Form 3... haha.. faham ke tak?)

10 comments:

Abu Humairah said...

rajin2 check tayar..hehehe

RieNa said...

mujur ada edi utk jd hero..

bila2 edi blk maktab bainun, ajak dia mkn kat umah hg di ikbn. edi musti x menolak punya. lagik best kalau ajak aku sekali. wakakakaka! (takdak kena mengena..)

kuizikel said...

berat badan ada kaitan gak a (mati pasni tayar aku lak kena sumpah ngan mad)..hehe

ngeri gak tu ada hangit2 berbau.. kalah panggilan hangit..

alhamdulillah ada kawan yg baik..

aku rasa pasni aku kena rajin2 la cari kawan 1 malaysia.. hehe

MizWaR_SuLHaFaT said...

Abu humairah, tayar tu yg tak check aku.. dia la salah.. hoho

Riena, hang kena byr utang laksa dulu.. baru aku jemput hang.. wakakaka...

Kui, bukan bau yg hangit.. tp pengalaman yg hangit.. ni yg aku rasa nk buat panggilan hangit kat org di ujung utara ni.. lalalala...
(sekali lg.. tiada kena mengena dgn berat tayar ya!!)

Unknown said...

Memang mad dah berat..:P memang menguji kesabaran...elok jugak ramai sahabat ni. we never know

zaujatuka said...

huhu..memang ngeri!!..nasib la selamat smpai..tak leh byg kalu kene tersadai sampai mlm tepi hutan tu...huhu

Adli said...

adoi, ko ni memalukan aku la mat. ade ke laki takleh nak bukak nat tayar. mmgla ketat, kalo longgar nat tu dah lame keta ko tu terbalik. tp nak buat camno, tayar tu pun nak mintak duit raya jgk.

tahniah jgk utk zaujatuka. selamat berkhidmat.

MizWaR_SuLHaFaT said...

Adli, klw aku je x boleh x pe.. kawan aku pun x boleh... 'ketat' tu bnyk definisi dia.. ckp mmg la senang.. if you face it, u'll 'feel' it..

nagakeciks said...

Assalamualaikum

Sian ko bro...orang xnak tolong...tapi tuhlah , sameade memang malas nak tolong atau was-was nak tolong...

skrg kan banyak orang amik kesempatan...tapi kalo muka cam ko patut orang percaya je...lain la muka cam aku , muka mencurigakan...hehe

betul tuh , kalo nat tayar tuh dah kunci pakai mesin , memang ketat lain macam...nak pijak pastu henjut pun bahaya gak

zaujatuka said...

huhu...br je baca citer apit slamatkan awek yg eksiden tu..nasib dia selamat.

kitorang rasa mcm kat negara lain plk bile sumer pun buat tak tau jer..so lps ni kene ringankan tulang dan beringat bile org lain plak dlm kesusahan...