Friday, June 12, 2009

Muhasabah

Di kesempatan yang ada.. mohon maaf utk semua.. jika ada sebarang salah & silap yg disengajakan mahupun tidak... atas nama insan yang bergelar manusia.. sudah semestinya kita tidak dapat lari dari melakukan sebarang kesilapan...

Jangan sangsi mahupun curiga... sesekali teringat utk mengkoreksi diri.. dan sesekali patut kita memohon maaf kepada sesiapa sahaja.. dan sudah semestinya kita juga memaafin org2 di sekeliling kita.. dari yang terdekat dan sebagainya.. samada isteri/suami.. ahli keluarga, rakan taulan sahabat handai... dan mereka yang muncul dalam hidup kita secara tidak langsung..

Moga kita semua terutamanya diri sendiri dapat mengurangkan apa jua gerak laku & tutur kata yang tidak menyenangkan... moga rahmat dari Allah sentiasa ada pada kita... apatah lagi mendambakan ni'mat SyurgaNya tatkala kita menghadap Khaliq kita apabila tiba masanya.. Bila & di mana? Hanya Allah saja yang tahu..

Seketika tadi menonton berita jam 8mlm, mengenai kemalangan yang berlaku ke atas pelajar perubatan Malaysia di Mesir & juga berita kematian seorang anggota tentera tatkala membuat penerjunan dari udara... Dan kebetulan.. kedua2 mereka ini merupakan ahli tetangga di Kepala Batas, Pulau Pinang.. kebetulan satu daerah walaupun tidak diketahui kampung asal mereka..

Cukuplah ianya sebagai peringatan & umpama jentikan yang singgah di telinga utk kita bermuhasabah, bermuraqabah, dan tentunya tazkiratul-maut yg cukup mendalam mesejnya...

Sekali lagi.. mohon maaf atas "kesumbangan" diri yang serba kerdil..
Wallahua'lam..

Mizwar, Setapak, 12.25am

No comments: