Tuesday, June 24, 2008

AQ3....

19 June 2008 – Final AQ3 kat PICC. Ada org tanya ak.. AQ3 tu apa? 

Actually Akademi Al-Quran Musim ke-3. Aku cuma tgk bila berkesempatan jer AQ3 ni.. Maklum la tayangan kat tv9 kul 9.30pm setiap Khamis malam. Kadang2 sampai umah pun dah kul berapa.. sometimes sempat la tonton… Yang menarik rancangan ni selain dari dengar org baca Quran.. sedikit sebanyak & secara tak langsung dapat kenal dgn lebih dekat jenis2 tarannum dan Qiraat… aku tak bernasib baik sebab belajar tak habis masa zaman sekolah.. time tu ada KKQ (Kelas Kemahiran Al-Quran) utk bebudak sekolah. Pastu masuk U pun… aku belajar tak habis gak.. nak faham kan jenis2 Qiraat pun agak susah.. banyak sangat jenis2 bacaan Imam2.. Umur makin tua.. tu yang susah skit blajar nak faham,.. uhuhuhu.. Tapi di mana ada kemahuan.. di situ ada jalan.. Jangan dok buat alasan jer… Hehe.. 

OK, berbalik kpd AQ, memandangkan aku tak pernah ketinggalan tgk AQ Final ni live.. so, musim ke-3 ni aku mmg berkeinginan nak pi tgk jugak finalnya.. Musim pertama aku pi kat Dewan MBSA Shah Alam which is dekat la dgn ofis aku. Time tu aku pi dgn one of my fren Ciki together with his fioncee (at that time la).. skrg dah jadi loving couple husband & wife,.. hehe.. Masa tu dia yang tolong amikkan pass masuk ke Dewan MBSA tu. Aku cuma tolong pi jer..  Time ni peserta favourite aku jd Johan – Abdullah Fahmi

Pastu musim kedua, aku pi dgn Ciki gak.. tapi kali ni jauh sikit.. kat Putrajaya International Convention Center (PICC).. kata orang zaman skrg, bercinta gak ler nak pi dari Shah Alam tu… sbb hari bekerja gak kan… after work 5.30pm.. aku & Ciki gerak ker PICC dari ofis kitorg yang tercinta.. Ofis tercinta??? Uhuhuhu.... hanya khayalan jer la.. Hahaha… Sampai PICC pun dah kul 7-7.30mlm mcm tu… Pastu kitorg dok tgh dewan.. maklum la pass masuk org awam… situ jer la tempat dia.. Masa kat sana.. aku jumpa Mami & PakCik… Panggilan utk parent one of my close fren kat U dulu - Rudy.. Diorg ni orang Singapore… aku kenal parent dia pun sbb pernah bertandang ke umah Rudy masa blajar dulu.. Sempat la bertegur sapa Mami & Pakcik…. Kali ni peserta favourite aku – Hafaz dapat Naib Johan jer.. sbb dia terconfuse skit masa baca Qiraat tempohari… if tak silap aku la… Then, Johan kali ni – Anuar Hasin.

Pic : Aku & Rudy kat seat kami di hujung sekali... (",)

Then, this year for AQ3.. aku terpikir nak pi gak kali ni… plan nk ajak ciki lagi.. Awal2 lagi aku bgtau Rudy aku nak pi.. disebabkan Rudy & his parent adalah anak murid Ustaz Nazri (Ketua Juri AQ), diorg selalu dapat tiket VIP. Aku pun book ler skali.. kot2 leh dapat gak tiket VIP tu.. hehe.. puas skit tgk dari dekat.. klw tak terpaksa tgk kat screen jer.. Sampai dekat date nak pi tu.. Rudy confirm tiket utk aku.. dia suh ajak kawan2 lain…. unfortunately Ciki tak dapat pi kali ni… Dia masih dlm chemoteraphy for his cancer.. (Moga dia cepat sembuh)… aku masih tak tau nak ajak sape pi.. ada gak ajak yg lelain.. tapi diorg tak dapat pi.. atlast, Taib dapat join aku.. (tu pun dia segan2 nak pi…apadaa ko ni Taib.. hahaha.).. Kami pi PICC, sampai sana dalam kul 7 lebih.. ngam2 time maghrib… Kami terus pi surau PICC tu.. adala ternampak orang2 yg dikenali.. tapi diorg tak kenal aku la… haha.. pastu masuk surau aku ternampak Rudy.. lepas solat maghrib… dia bagi pass masuk kat aku… itupun ada banyak lagi pass lebih.. sbb ada org cancel utk datang last minit… Kitorg pun terus menuju masuk ke dewan.. time tu nampak ler para finalist & juri2…. Kitorg terus cari port.. yang paling jauh dari juri.. sbb tak nak enterframe nanti live on TV. Uhuhu… =p And kali ni Peserta favourite aku dapat Johan – Fakhrul Radhi dari Kedah…

After that event kitorg terjumpa org yg aku salute & admire... Ust Farid Ravi Abdullah... aku tak lepaskan peluang bergambar dgn beliau..

Pastu kitorg terus balik ker PJ amik 'kuda' kawan aku.. Taib.. before that plan nk pi makan dulu...kat Pakapau.. ex-UIA matrik maybe familiar tempat ni... masa tu dlm kul 12 mcm tu... pastu member aku ni nk bg 'kuda' dia minum dulu.. 'kuda' dia haus katanya... tapi rupanya hampes sume 'kandang kuda' area situ tutup... nak tak nak aku terpaksa pi survey dulu area PJ Old town.. bila dah nampak 'kandang kuda' tu.. aku roger taib suh datang bg 'kuda' dia tu minum... pastu kitorg lepak kat Syed Bistro kat depan PJ Hilton... makan nasi lemak... after makan terus balik... hmm... kul 1 lebih gak sampai umah... tapi 1 pngalaman yg best...!!

"..Berjalan bermusafirlah.. melihat Keagungan Allah.. meninjau menitilah rahsia ciptaan Allah.."

p/s : Thanks to Rudy, Mami & Ayah for the tickets...

6 comments:

mohad said...

salam... apa khabar...

Anonymous said...

sama2... nanti jumpa lagi.. lain kali ajak yg yg lain... fatah, rahman, khairy, zarisman, ajil, wawi, solah, naim etc....

Unknown said...

Wahh canteekk sangat Mohamad...sumer dah berjangkit virus blogging dari ciki haha

MizWaR_SuLHaFaT said...

haha... baru ada kesedaran.. dulu mcm x reti.. rupanya senang jer.. =p

Abu Humairah said...

woi,ape ni ngumpat aku??hehehe..wei mad,apsl tak masuk gambo taib..kecik ati die!dah la kt tv aritu off-frame..kui 3x..

MizWaR_SuLHaFaT said...

gambar dgn aku x de.. dia tanak interprem dgn aku pun.. uhuhu..