Saturday, June 7, 2008

Berjalan Bermusafirlah..

Lebih kurang jam 7.00 mlm, aku bertolak balik ke kampung halaman dgn satu tujuan.. iaitu nak balik amik road tax kete yg due pada 7June2008.. Seperti yang dijanjikan dengan ofismate (ex-asst.mgr aku).. dia tunggu kat shell (dulu projet.. dekat dgn Stadium Melawati Shah Alam..). Aku mintak tolong my bro-in-law to drop me there.. My fren tu dah tunggu... Bestnya kali ni aku tak drive... sbb naik Vios dia.... seronok plak dok kat sebelah kiri tu rileks2.. hehe.... Kitorg terus bertolak dan singgah kat R&R Guthrie kejap, my fren blum makan.. kitorg sebat Sate Samuri kat situ.. then after half an hour.. kitorg bertolak balik menuju ke Rawang utk ke Lebuhraya Utara Selatan.. Alhamdulillah.. perut sudah terisi.. =)

About 9.45pm.. kitorg singgah kejap kat Tol Jelapang.. my fren nk pass Wedding Card dia kpd tunang dia.. pastu kitorg bertolak balik.. yang tak bestnya kali ni aku yang kena drive... hmmm, ni yang tak syok ni... aku tak biasa drive kete yang ownernya di sebelah aku...mcm kekok skit =p.... tapi dah terpaksa kan.... ku gagahi jua... drive pun drive lah... hehe... But ada accident skit.. lori dari arah bertentangan telah terbalik ke sebelah jalan kitorg. Tapi kitorg terus jer jln mcm biasa... (nak avoid jln jem... rasanya lah.. hehe... =p).. Pastu singgah lagi.. (bape bnyk singgah daaa..) nak pi toilet jap..... kira tak lama la.. kejap jer.. huhu..

Alhamdulillah lepas tu kitorg terus jalan tak berhenti2 dah.. aku dah naik syeikh... terus speed 140-150km/j.. hehe.. (ampun yer pak polisi...!!) Selepas sudah asyik berhenti2 jer.. haha... Dalam kul 11.45pm.. kami sampai Juru... aku terus jalan menuju ke kampung halamanku yg tercinta.. Alhamdulillah sekali lagi... selamat juga sampai ke kampungku.. Lahar Minyak... risau jugak masa drive td.. malang kan tak berbau.. Mudah-mudahan perjalanan aku tadi diberkati... Teringat pada salah satu Hadis 40 himpunan Imam Nawawi.. Dalam salah satu Hadis tu ada disebut antara doa-doa yang mustajab ialah doa-doa org yg bermusafir... Mudah-mudahan Insya-Allah... Ameen.. Berbalik pada td.. aku sampai rumah, terus jer tekan loceng umah berkali2.. Just nak kejutkan my Mum!! Anakmu dah sampai.... hehe... jam sudah menunjukkan about 12.00am dah............

Seperti biasa... klw sampai umah.. aku akan terus interview mak aku.. apa2 sahaja citer2 yang berlaku kat kampung.. Terlalu asyik berborak dgn mak aku...sambil2 tu kitorg tonton siaran ulangan kat tv9.. Dekat Di Hati.. =) ..time tu ada rancangan Usrah oleh Dr.Fatmah Zahra.. huraian Surah Al-Muddathir... bnyk input yg dia citer pasal surah ni... Pastu ada rancangan 999 pastu Ape-Ape Aje... Hmm... Mcm2 citer2 dah kuar tv... hehe..

Terleka berborak...jam dah menunjukkan dekat kul 3.00pg dah... Kesian mak aku dah ngantuk melayan anak dia ni.. hehehe.. Then, kitorg terus tutup tv... Tapi mata aku blum tutup lagi.. akak aku plak-Gha, melayan aku berborak.. citer punye citer.. borak punyer borak... dah kul 5 lebih... hmm.. ni mmg tak bleh tido dah... Kang tertido mau tak dapat bangun Subuh ni... Aku pun bukak tv balik.. UStaz Zawawi Jusoh tgh bercakap dlm rancangan Al-Kuliyyah... citer pasal how to maintain hubungan yang baik antara suami dan isteri wlwpun dah lama berkahwin.. hmmm.......tapi terlelap gak kejap.. maybe topic tak menarik & tak sesuai utk aku kot.. =p hehe....pastu masuk Subuh solat jap.. pastu layan Laman Nurani.. dan terus tertido.... smpai kul 10 lebih.. aku bangun tido & cari nasi.. BruNCH.. (Breakfast+Lunch).. hehe...

Sambil2 mkn tu.. aku, G-ha & mak layan Ar-Rayyan bersama Dr Fatmah Zahra.. artis jemputan kali ni pernyanyi terkenal.. Aisyah.. satu perkara utk dikongsi disini.. cerita pasal taubat nasuha..
Antara doa yang diajar utk diamalkan (diamalkan oleh Rasulullah).. doa ni ada dlm al-Ma'thurat dan afdhal di baca selepas subuh atau selepas 'asar/maghrib.. doa memohon maghfirah daripadaNya...

"Allahumma anta Rabbi.. La-ilaha-illa-anta.. Khalaqtani wa-ana 'Abduka wa-ana 'Ala 'Ahdika wa-Wa'dika Mastatho'tu.. wa-A'uzubika min-syarrima sona'tu wa-Abu-U-laka bini'matika 'Alayya...wa-Abu U bizanbi.. faghfirli.. fa-innahu la yagh-firuz-Dzunuba illa anta..."

Sesungguhnya kita ni hambaNya yang lemah & hina... sama2 lah kita berdoa supaya berada pd landasanNya yang betul.. pada agamaNya yang betl sehingga ke akhir hayat.. i/Allah..

"Ya-Muqallibal-Qulub, Thabbit quluubana..'Ala Deenika" (ila akhiri aayah)

Petang tu selepas asar.. aku, G-ha & mak pegi umah abg aku.. aku nak tgk ana sedara aku yang ke-26.. (i hope betullah angka ni.. ramai sgt sampai x terkira.. =p).. selamat dilahirkan pada 21Mei.. Ahmad Yasin Bin Rosli. Mengambil namanya sempena Syeikh Ahmad Yasin dari palestin yang syaheed dibom oleh tentera Israel. Semoga Allah merahmati ruh beliau, ameen...

Nama ni diberi oleh abangnya yang sulung Aiman Bin Rosli.. kini berada di Shah Alam bersama family-in-law nya.. kebetulan dia baru balik dr bercuti dari Jordan khamis lepas.. dah la buat surprise balik malaysia tak cakap.. bertuah punya budak!! haha..
Selamat kembali ke tanah air Aiman..

Itulah serba sedikit yang aku bebelkan panjang lebar dlm posting kali ni.. sekadar berkongsi rasa... Ambillah iktibar mana yang baik utk dikongsi bersama.........
Wallahua'lam.... (",)

No comments: