Sunday, January 3, 2010

Kerana Diriku Begitu Berharga..

Khamis (31.12.09)
Start rasa tak sedap badan... risau takut tak boleh nak drive esoknya balik kampung ke Bangi... aku sempat minum air IMT + Radix ptg & mlm tu... Malam tu tak boleh nak tido... jam 2.00AM, aku masih pusing ke kanan ke kiri... nak tgk gerhana separa kat luar pun tak larat... lama2 aku sapu minyak BUT-BUT kat dada, leher & pipi... (rahang kiri kanan rasa mcm nak krem)

Jumaat (01.01.10)
Jam 5.00AM, bangun pagi... siap2 apa yg patut.. online kejap, & tunggu Subuh... badan rasa lemah semacam jer... hopefully boleh la drive dgn selamatnya... my wife buat Radix, minum panaskn badan so that ada energy nk drive nnt.... Selesai fardhu Subuh, terus bertolak dlm jam 6.20AM....

Sampai je kat Gunung Semanggol, tak larat dah... and rasa mengantuk sbb tak dpt tido mlm tadi... terus berenti kete tukar driver.... (nasib baik la kete auto, bleh jugak co-pilot sambung drive..) Alhamdulillah, dpt take a break before aku sambung drive dari Simpang Pulai ke KL --> Bangi...

Sampai Bangi, terus rehat+tido sampai ptg, mmg flat jugak la... ptg tu bangun, Rdix+mkn nasi etc... Aku decide, esok klw tak ok lg baru nak pegi klinik... so far Alhamdulillah mlm tu dpt tido tanpa gangguan...

Sabtu (02.01.10)
Badan rasa segar skit... tp masih panas2 lg... pagi tu keluar gi amik stok barangan... better dr dok melayan sakit2 badan tu.. in the sense, tak nak manjakan diri... ptg tu plak, jln2 ke Nilai... persiapan menghadapi 14.02... rasa berpeluh2 skit... and alhamdulillah... panas dah kurang... wlwpun selsema masih lancar... huhu...

Malamnya, dok lepak2 depan tv... ada sedara dtg.. sessi layan melayan... sampai la kul 12AM... terus tido utk aktiviti keesokan harinya pulak...

Ahad (03.01.10)
Sessi pagi2, as usual.. online kejap (kejap istilah aku)... my wife masak Siakap 3 rasa utk dibawa ke rumah Along... ada mkn2 skit sebelum dia berangkat utk PHD ke UK... dan sempena org baru, Nur - menantu baru..

Selesai aktiviti makan, aku & wife bertolak ke Presint 18, rumah Afkar Razi+Balkish... Afkar ni kawan masa U, Balkish ni plak kawan sekelas masa sekolah & U... hantar order diorg...

Pastu balik umah packing, sempat tido kejap... jam 6.30pm, bertolak ke Wangsa Maju hantar order & terus ke rumah kak zue di PJ, hantar order bla2.... sempat dinner+Radix ... Jam 9.15pm bertolak ke PLUS dgn jayanya.. ALhamdulillah...

Di pertengahan jln2, perut aku tak seperti biasa... rasa tak selesa... mcm org nk bersalin plak... hakhakhak... tp aku gagahkan jua & selamat sampai jam 1.00AM.... (alhamdulillah tiada bunyi-bunyian guli2.. huhu)

My Points :
  • Sakit adalah anugerah Allah... membuatkn aku dahagakan kasihNYA... dan si dia.. hehe... time ni la baru la nk ingat kat DIA lebih2... moga terampun dosa kecilku... AMEEN..
  • Aku cuba elak mkn ubat klinik yg mmg dos dia tu tak berapa elok utk long-term health... wlwpun elok utk cepat sembuh... jadinya, aku try mkn produk HPA... Air IMT (ala2 air badak dan kopi radix yg mmg elok utk semua lapisan umur, lelaki & perempuan) dan mmg elok utk demam ni... Aku takde niat nk promo2 apa... klw nk, pi beli sendiri... aku x jual apa2 ya... hehe.. Alhamdulillah, 2 hari demam aku dah kebah...
  • Cuma, aku prefer produk buatan Muslim & tanpa diragui halalan-toyyiba... dan aku tak malu nak mengaku... hampir 70-80% barang kat rumah aku ni produk HPA... dari bilik air sampai la ke dapur... (syampo, sabun, lotion mandian, bedak, ubat gigi, berus gigi, deodorant, minyak zaitun utk masak, ayam, nugget, sosej, air bikarbonat, mee kuning, kordial, sardin, sos cili, kicap, kopi, koko, ais krim, minyak cap kapak versi HPA dll).. selagi ada alternatif, why not kan?? klw tak suka, jgn kutuk aku... klw suka pi beli sndiri... haha... kasar tak ayat aku??? hehe...
  • Means, aku cuba alternate kan brg2 yg kita nak tp tak ragu2 lg halal-haramnya... dan sedikit sebanyak aku pun tak la membantu ekonomi org bukan Islam sangat... wlwpun, ada perkara2 yg kita tak dpt nk elak... dan aku tak menafikannya... (apapun, selagi termampu la.. klw tak mampu tak pe la kan... apa2pun mencari yg halal itu fardhu.. huhu..)
Antara sebab2 anak2 skrg jd degil & bermasalah, antaranya makanan yg diragui halal-haramnya... begitu juga kesihatan kita yg kdg2 tak berapa ok, sebab makanan yg dicampur dgn mcm2 chemical... brgan HPA berasaskan tumbuhan2/herba2... Rasanya tak perlu aku bebel panjang2... masing2 ada point tersendiri, preference masing2... so, pandai2 lah decide kan... for the 1st time aku mcm ala2 promo kat sini... hehe...

Anyway, from my experience,
  • Sardin sedap, mcm sardin Ayam Brand..
  • Radix, kandungan kafien dah di minimunkan dgn tumbuhan Tebu Gajah.. lgpun mimun Radix ni, apabila tunaikan hajat kecil, tak berbau mcm kopi2 lain... selain khasiat2nya yg lain...
  • Air IMT - so, far good respon selepas minum ketika selsema/demam (but, lain org lain keserasiannya dgn apa2 shj jenis ubat)
  • Mee Kuning, tak beminyak... elok & sedap...
  • Sos Cili pun walla!!! hehe...
  • Minyak Zaitun sprti yg diketahui bnyk khasiatnya, so, bila guna utk masak, rasa tak bersalah jer makan wlwpun nampak berminyak.... hehehe...
  • Minyak BUT2, antara core produk zaman berzaman... alhamdulillah setakat ni berpuas hati dgn penggunaannya...
Kesimpulannya, aku sakit, aku redha, aku usaha, aku cuba, aku yakin, aku tawakkal... selebihnya biarlah Allah yg menilai apa jua usaha aku yg tak seberapa ni... terpulang pd org lain nk cakap apapun.... maaf atas salah silap... Wallahua'lam... :)

~KERANA DIRIKU BEGITU BERHARGA~

5 comments:

Zeal said...

sesi layan melayan tu camne?

yang penting produk muslim yg x diragui status halalnya.... bila dah duk kt oversea ni lagi lah terasa pentingnya memndapatkan halal... n tidak mengambil mudah soal halal

ayat last tu paling x leh tahaaaaaaaaaan, tulung!!!

MizWaR_SuLHaFaT said...

En.Kamar,

sesi minum2, mkn2, borak, entertain tetamu, sbb mertua out for kenduri... huhu..

kat HongKong susah gak ek nk cari mknn halal??? balik la Msia amik stok halal kat sini.. hehe

ayat last tu la superb!!! hakhakhak...

kuizikel said...

minyak but but tu namanye comel..hehehehehe... order 1 :)

Unknown said...

So lepas ni boleh jadi stokist k, aku nak order ni

MizWaR_SuLHaFaT said...

Kui, ko beli la kat jitra.. mesti ada punya... aku x jual... klw nk jd ahli baru cari aku... kakaka..

Man, ada gak plan ke arah tu... nanti2 la.. hehe... klw ko nk bli, gi je cari area sana... dh bnyk stokis/cawangan dia serata malaysia.. huhu... (better jd ahli, dpt low price skit)