Tuesday, July 5, 2011

3A (Anak Amanah Allah)

"Sewaktu aku pulang, dia sambut aku dgn senyuman.. dari jauh dia tersengih-sengih ke arah aku.. sebaik saja aku mengambilnya, dia mula menyebek dan menangis... begitulah sehari-harian keletahnya.. bak kata org, jinak-jinak merpati..

Boleh dikatakan setiap masa dia hanya ingin mendampingi ibunya.. wlwpun kadang-kadang terasa geram dgnnya..geram dlm erti kata mahu memeluk dan membiarkan dia selalu berada di sisi... dlm sisi yg lain, aku lebih banyak masa utk bersenang-senang dahulu... dan si ibu pula perlu melayan si dia setiap masa, termasuklah waktu makan, tido dan sewaktu dgnnya..

Selalunya kami akan membiarkan dia merangkak dan bermain-main di lantai... tambahan pula dia semakin pandai membaling bola.. diambil bola dan dibaling.. rutin itu diulang-ulang sehinggalah dia merasa jemu.. nak dibandingkan beberapa bulan yang lalu, bola hanya dibelek dan dimasukkan ke mulut.. seronok melihat perkembangan dia.. namun, jika dibiarkan beliau bersendirian, mulalah aktiviti memanjat, membuka almari dan laci.. dlm hal ini, aku agak kecapekan.. nak dibiarkan, bisa membuatkan dia terjatuh.. wlwpun beberapa kali sudah terjatuh dek ketidakstabilan beliau mengimbangi badan.."


Baik si ibu mahupun si bapa, elakkan daripada menggunakan frasa kata yang berbunyi negatif seperti jangan panjat, jangan makan, dan lain-lain lagi jangan... tetapi gunakan alternatif lain seperti duduk @ pergi sana (jika dia memanjat), letak @ buang (jika dia makan sesuatu) dan sebagainya.. wlwpun terkadang kita terlepas cakap dgn frasa yg negatif, sekurang-kurangnya kita berusaha utk lakukan yg terbaik... mudah-mudahan, sedikit sebanyak kita telah terapkan nilai-nilai yg baik utk anak-anak kita..

Dalam hal menjaga keselamatan anak-anak pula... sebaik dan sesempurna boleh kita akan memastikan anak kita dlm keadaan yg serba selamat.. memastikan anak kita berada dlm keadaan yg bersih.. supaya dapat dielakkan daripada simptom-simptom yang tidak diingini.. antaranya ruam atau gatal-gatal badan, selsema dek habuk, demam dan sebagainya..

Begitu juga dari segi pemakanan, kita menyediakan makanan yg terbaik utk anak kita.. seawal kelahiran, kita menyediakan susu ibu yang diyakini terbaik di antara susu-susu yang ada di dunia ini.. setelah usia 6 bulan, kita sediakan anak-anak kita dgn makanan yg sihat, berkhasiat dan tentunya tidak memudaratkan.. dan begitulah seterusnya.. hal-hal pemakanan perlu lah dititikberatkan sedari awal, sebagai langkah awal dlm mendidik anak-anak... dari pemakanan juga akan membentuk minda, fizikal dan juga syakhsiah anak-anak.. ini semua adalah termasuk dalam tanggungjawab dan amanah utk ibubapa laksanakan sebagai satu kewajipan.. jika hal ini dipandang enteng, sedikit sebanyak ianya akan mempengaruhi perkembangan minda, fizikal dan syakhsiah anak-anak kita nanti.. mungkin kesannya tidak dapat dilihat sekarang, namun kemungkinan kita akan sedar apabila anak-anak kita membesar ke alam dewasa nanti..

Dan dalam aspek membentuk jatidiri mahupun disiplin anak-anak pula, semuanya bermula dari rumah.. samada dari aspek kebersihan, pengurusan diri, kekemasan, mematuhi masa dan sebagainya.. sedari awal jika kita terapkan nilai-nilai yg baik dan disiplin yang teratur, anak-anak kita akan terbiasa dan akan menjadi makanan hariannya dalam membesar menjadi dewasa kelak...

Jadi, apa jua hala tuju kita dlm membesarkan anak-anak, kesabaran dan ketegasan perlu berjalan seiring.. di samping itu, sentiasa lah berdoa kepada Allah dan menerapkan nilai-nilai mengikut acuan yang telah ditetapkan oleh Al-Quran & As-Sunnah.. tiada alasan samada itu adalah anak pertama, kedua, ketiga mahupun ke seterusnya... Semoga anak-anak yg kita didik akan membesar menjadi insan yg berguna kepada agama, bangsa dan tanah air.. Itulah amanah yang telah dipertanggunjawabkan untuk mereka yg bergelar ibu dan bapa. Ingat, Anak Amanah Allah.. Wallahua'lam.

Mizwar Abduh
6 July 2011

2 comments:

RieNa said...

mcm baca majalah keibubapaan plak. hehe. bleh jd penulis majalah nih. :)

MizWaR_SuLHaFaT said...

tu lah.. kepingin nk jd penulis.. tp x berjaya2 lg.. hoho..