Tuesday, October 13, 2009

Bantu / Buntu

Salam 'Alaiyk....

Terasa dah lama aku tak membebel kat dlm blog ni... asyik tempelkan gambor yang ala2 jadi tak jadi tu jer... kadang2 kata orang.. photo speaks louder than a word.... apakah??? haha...

Sebelum aku mengarut dengan panjang lebar... aku nak Congrats to Nawal for her enggagement last Saturday... moga Allah permudahkan jalan mereka utk sebuah ikatan yang suci... huhu (terasa baru minggu lepas je aku kawin... dah adik ipar pulak nak ikut jejak langkah..) hehe...

Hmm... beberapa minggu ni, ada sorang kawan cuba utk selesaikan masalah 3-4 segi dia.... biasa la.... dah 3-4 segi ni mesti melibatkan hati & perasaan.... dah naik penat sebenarnya aku ni... ikutkan mmg malas nak ambil 'pot'... tapi memikirkan bila org yg dlm kesusahan memerlukan pertolongan aku.... nak tak nak, terpaksa jugak tlg apa2 yg patut....

Aku dah cuba part aku sedaya mungkin.. even wife dia pun dah call aku citer itu ini & tolong dia selesaikan.... selebihnya terletak pada diri dia sendiri... cuma aku agak sakit telinga bila kawan aku ni masih tak mahu buang jauh2 dengan apa yang dah berlaku... klw nak ikutkan dah setle masalah ni... tapi dia terbawak2 dgn dendam, geram, marah dan sewaktu dengannya...

Sampai 1 tahap, aku cakap kat dia... tak payah la pening2kan kepala dgn pikir perkara2 yg boleh porak perandakan masa depan dia... semua tu bisikan syaitan jer... tapi dia keep saying tak boleh lupakan sepenuhnya... masih ada rasa sayang, geram, marah dll... dah psyco plak aku tengok member aku ni...

Aku jadi buntu nak cakap ape kat dia... nak nasihat lebih2 pun... aku bukan Dr Fadzilah Kamsah ke ape ke... habis2 sangat pun aku cakap dekatkan diri dengan Allah... itupun dah berbuih mulut aku... dan dia pulak sibuk suh aku clarify itu ini... jawab soalan dia yg pelik2... salahkan takdir la... pikir kemungkinan itu ini la... yang bagi aku.. nonsense, rubbish!!!! hmmm... Allah je yang tau... nak je aku cakap lantak ko lah.... buat pening kepala aku jer... tapi as listener & dan ingin memberi advice... aku cuba control gak... masih cuba berlapik dlm memberi jawapan @ cadangan dll...

Aku buntu... nak buat derk je atau nk sound direct jer.. atau tak yah communicate pape lagi dgn dia... serba salah aku jadinya... sbb dia memerlukan seseorang utk share apa yang dia rasa skrg... wlwpun aku rasa dia tak perlu nk pikirkan lagi hal itu since semuanya sudah selesai @ dah ada kesimpulannya tersendiri....

And 1 ayat dia kat aku.. "jgn jemu bercakap dgn aku... sbb aku dah tak ade org lain lg dah nk bercakap"

But... aku tak tau nak cakap ape lagi dah.... hope to get advice / ilham cemana aku nak 'bantu' dia utk stop talking about his problem anymore... betul ke tindakan aku ni..?? am i right???

6 comments:

RieNa said...

haaa???

Nawal dah bertunang????

rasa mcm baru je bersalin kat dia 3 bln 3 minggu yg lps..

ohh..nawal lain rupanya..sori..silap channel..hehehe

MizWaR_SuLHaFaT said...

ceh, nasib baik x menambah kebuntuan aku... huhu..

nak tunangkn terus Nawal hang pun bleh gak.. book anak Arn.. hehe..

Abu Humairah said...

antara doa yg mustajab adalah doa seorang sahabat kepada sahabat yg lain..
tanpa sahabat itu mengetahuinya...

teruskan berdoa...
insya-Allah...Allah kabulkan..

MizWaR_SuLHaFaT said...

thanx ciki.. maybe its the best thing to do.... TQ..

KurangBaik said...

Salam menyibuk (menyibuk saja malam2 ni)

Ini masalah perasaan/orang ke-3 ke?

Pada pendapat saya la...kawan awak tu dah tau apa yang betul/salah. Dia cuma nak cari tempat meluahkan perasaan sementara melengah2kan masa untuk membuat keputusan je.

Tak pun, saja nak cari penyokong.

WaLLAHu a3lam...

-Yati-

MizWaR_SuLHaFaT said...

hmmm.. kdg2 rasa nk avoid je dari my fren tu... yes, dia tau salah.. cuma keep asking me the same question /opinion again & again...

anyway.. moga yg terbaik utk dia & family dia... ameen..

thanks to u anyway...